دلالت‏‏ های رویکرد فطرت‏‏گرایی توحیدی در تعیین محتوای درس علوم تجربی بر اساس برنامه ‏‏درسی ملی
کد مقاله : 1176-CNF
نویسندگان
علی شیروانی شیری *1، راحله سادات نبوی زاده2
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
2آموزگار، آموزش و پرورش شیراز
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی دلالت های رویکرد فطرت‏‏گرایی توحیدی در محتوای برنامه‏‏ درسی درس علوم تجربی بر اساس برنامه‏‏ درسی ملی است. از ضرورت‏ های اجرای برنامه ‏درسی ملی، داشتن فهم روشن و تبیین دقیق از مفاهیم کلیدی مبانی نظری است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی است که با روش تحلیل محتوای کیفی انجام خواهد شد. اسناد مورد مطالعه شامل اسناد بالادستی نظام تعلیم‏وتربیت جمهوری اسلامی ایران و همچنین منابع اصیل فلسفی و تربیتی مرتبط با فلسفه تربیتی اسلام، است. روش گردآوری داده‏ها اسنادی و روش تحلیل داده‏ها به صورت تفسیری و استنتاجی است. پرسش اصلی پژوهش نیز عبارت است از رویکرد فطرت‏‏گرایی توحیدی چه دلالت‏هایی در تعیین محتوای برنامه‏درسی درس علوم تجربی بر اساس برنامه‏‏درسی ملی دارد؟ نتایج حاکی از آن است که محتوایی که ابتنای آن بر ارزش‏های فرهنگی و تربیتی و سازوار با آموزه‏های دینی و قرآنی باشد، و شامل مجموعه‏ای منسجم و هماهنگ از فرصت‏ها و تجربیات یادگیری باشد زمینه شکوفایی فطرت الهی، رشد عقلی و فعلیت یافتن عناصر و عرصه‏ها را به‏صورت پیوسته فراهم می‏آورد.
کلیدواژه ها
رویکرد فطرت‏گرای توحیدی؛ علوم تجربی؛ برنامه‏درسی؛ محتوا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر