دلالت های رویکرد فطرتگرایی توحیدی در تعیین محتوای درس علوم تجربی بر اساس برنامه درسی ملی |
کد مقاله : 1176-CNF |
نویسندگان |
علی شیروانی شیری *1، راحله سادات نبوی زاده2 1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان 2آموزگار، آموزش و پرورش شیراز |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر شناسایی دلالت های رویکرد فطرتگرایی توحیدی در محتوای برنامه درسی درس علوم تجربی بر اساس برنامه درسی ملی است. از ضرورت های اجرای برنامه درسی ملی، داشتن فهم روشن و تبیین دقیق از مفاهیم کلیدی مبانی نظری است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی است که با روش تحلیل محتوای کیفی انجام خواهد شد. اسناد مورد مطالعه شامل اسناد بالادستی نظام تعلیموتربیت جمهوری اسلامی ایران و همچنین منابع اصیل فلسفی و تربیتی مرتبط با فلسفه تربیتی اسلام، است. روش گردآوری دادهها اسنادی و روش تحلیل دادهها به صورت تفسیری و استنتاجی است. پرسش اصلی پژوهش نیز عبارت است از رویکرد فطرتگرایی توحیدی چه دلالتهایی در تعیین محتوای برنامهدرسی درس علوم تجربی بر اساس برنامهدرسی ملی دارد؟ نتایج حاکی از آن است که محتوایی که ابتنای آن بر ارزشهای فرهنگی و تربیتی و سازوار با آموزههای دینی و قرآنی باشد، و شامل مجموعهای منسجم و هماهنگ از فرصتها و تجربیات یادگیری باشد زمینه شکوفایی فطرت الهی، رشد عقلی و فعلیت یافتن عناصر و عرصهها را بهصورت پیوسته فراهم میآورد. |
کلیدواژه ها |
رویکرد فطرتگرای توحیدی؛ علوم تجربی؛ برنامهدرسی؛ محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |