درباره همایش

  

تعداد کل واحدهای درستی دوره کارشناستی پیوسته آموزش زیست شناسی در دانشگاه فرهنگیان  150 واحد است.  از این تعداد 26 واحد دروس عمومی (GK)، 31 واحد تربیتی(PK) ( 15 ، واحد دروس تربیت اسلامی ، 16 واحد دروس تربیتی) و 93 واحد دروس تخصصی (69 واحد تخصصی (CK)  و 24 واحد ترببیتی – موضوعی (PCK)) می باشد. دروس PCK  متمایز کننده دانشگاه فرهنگیان از سایر دانشگاه هاست و باید در معماری کلان مورد توجه قرار گیرد.

 

 

این همایش می تواند بستر مناسب به منظور نظرورزی و تعامل علمی صاحب نظران در ارتباط با آموزش زیست شناسی، به اشتراک گذاردن دانش محتوایی در زمینه آموزش زیست شناسی، شکل گیری زمینه و فرصت لازم به منظور تولید، تدوین و توسعه دانش محتوایی در زمینه آموزش زیست شناسی، تقویت ساختار فکری مطلوب به منظور ارتباط بین ساحت نظر و عمل از طریق برقراری ارتباط متناظر بین دانشگاه فرهنگیان و نیازمندی های جامعه در زمینه آموزش زیست شناسی، بکارگیری مدیریت دانش به منظور توسعه، رشد و بالندگی حرفه ای اعضای هیأت علمی، مدرسان، معلمان و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در زمینه آموزش زیست شناسی، ارتقاء سطح علمی، افزایش انگیزه و القاء ایده های جدید به جامعه فرهنگی کشور در زمینه انطباق برنامه های درسی زیست شناسی با نیازهای جامعه، خانواده ها و معلمان و دانش آفرین  و آمادگی برای تولید محتوای ناظر به تغییرات آینده را فراهم کند.  


لازم به ذکر است:

نشانی سایت همایش جهت ارسال مقاله http://3bioec.cfu.ac.ir می باشد.

 

 

 

اهداف همایش:

1)      ارائه رویکرد های نوین آموزش زیست شناسی

2)     بهبود سطح کیفی فرایند آموزش زیست شناسی

3)    آشنایی با دستاوردهای جدید در حوزه آموزش زیست شناسی

4)    شناخت تهدیدها و فرصت ها در آموزش زیست شناسی

5)     ایجاد بستر مناسب برای هم اندیشی و تبادل تجربیات ها و اطلاعات بین استادان و دانشجویان

6)     فراهم ساختن زمینه رشد مستمر و استفاده از ظرفیت های موجود در زمینه آموزش زیست شناسی در بین اساتید و دانشجویان

7)    ترویج پژوهش در حوزه آموزش زیست شناسی در بین اساتید، معلمان و دانشجویان

8)    افزایش انگیزه، ایده پردازی، خلاقیت  و نوآوری

9)     کارآفرینی و کاربست اجتماعی و صنعتی در حوزه آموزش زیست شناسی

10)  توسعه برنامه های درسی آموزش زیست شناسی

 

محورهای موضوعی

1- آموزش زیست شناسی، اسناد بالا دستی و نظریه های علمی

- تاریخ، فلسفه و ماهیت علم زیست شناسی

- نظریه های یادگیری و رشد در آموزش زیست شناسی

- ارتباط آموزش زیست شناسی با سایر قلمروهای موضوعی (فیزیک – ریاضی – ادبیات و ... )

- جایگاه آموزش زیست شناسی در ساحت تربیت علمی و سایر ابعاد تعلیم و تربیت

- آموزش زیست شناسی از منظر سند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران، نقشه جامع علمی، اسناد تحول و برنامه درسی ملی

- آموزش زیست شناسی از منظر جهان بینی دینی

 

2- آموزش زیست شناسی گذشته، حال و آینده

- برنامه های درسی آموزش زیست شناسی در دانشگاه فرهنگیان

- تربیت معلم رشته زیست شناسی در دانشگاه فرهنگیان

- آینده پژوهی در آموزش زیست شناسی

- مشاهیر ایران و جهان در رشته و آموزش زیست شناسی

 

3- فرایند یاددهی-یادگیری ،آموزش زیست شناسی در ایران و جهان

- برنامه درسی آموزش زیست شناسی (اهداف، محتوا، روش ها، ارزشیابی و ...)

- راهبردهای یاددهی – یادگیری اثر بخش در آموزش زیست شناسی

- مطالعات تطبیقی بین المللی در آموزش زیست شناسی

- ابعاد موضوعی آموزش زیست شناسی (زیست انسانی – گیاهی – جانوری و ....)

- الگوهای ملی و بین المللی در آموزش زیست شناسی

- المپیادهای ملی و بین المللی دانش آموزی در رشته زیست شناسی

- آموزش زیست شناسی در مقاطع و پایه های تحصیلی

- آموزش مجازی در حوزه زیست شناسی

- آموزش زیست شناسی به شیوه ترکیبی

 

4- توسعه حرفه ای معلمان زیست شناسی

- تاریخچه تربیت معلم ریست شناسی در ایران

- بررسی تطبیقی تربیت معلم زیست شناسی در ایران و جهان

- حمایت و هدایت حرفه ای دبیران و فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در رشته آموزش زیست شناسی

- جایگاه کارورزی در رشد حرفه ای دانشجویان رشته آموزش زیست شناسی

- آموزش های ضمن خدمت و توسعه حرفه ای اساتید، معلمان و دانشجویان زیست شناسی

- رویکردها، الگوها و راهبردهای نوین توسعه حرفه ای معلمان زیست شناسی (با تاکید بر فضای مجازی)

- الگوهای شایستگی حرفه ای معلمان زیست شناسی

- تجارب زیسته معلمان و دانشجو معلمان در آموزش زیست شناسی

 

5- آموزش زیست شناسی، جامعه و صنعت ...

-  آموزش زیست شناسی در حوزه  کارآفرینی و اشتغال

-  آموزش زیست شناسی، حفاظت زیستی و بوم شناختی

- آموزش زیست شناسی، بهداشت و سلامت

 

مقالات برتر در مجله پویش در علوم پایه به چاپ خواهد رسید.