درباره همایش
تعداد کل واحدهای درستی دوره کارشناستی پیوسته آموزش زیست شناسی در دانشگاه فرهنگیان 150 واحد است. از این تعداد 26 واحد دروس عمومی (GK)، 31 واحد تربیتی(PK) ( 15 ، واحد دروس تربیت اسلامی ، 16 واحد دروس تربیتی) و 93 واحد دروس تخصصی (69 واحد تخصصی (CK) و 24 واحد ترببیتی – موضوعی (PCK)) می باشد. دروس PCK متمایز کننده دانشگاه فرهنگیان از سایر دانشگاه هاست و باید در معماری کلان مورد توجه قرار گیرد.
این همایش می تواند بستر مناسب به منظور نظرورزی و تعامل علمی صاحب نظران در ارتباط با آموزش زیست شناسی، به اشتراک گذاردن دانش محتوایی در زمینه آموزش زیست شناسی، شکل گیری زمینه و فرصت لازم به منظور تولید، تدوین و توسعه دانش محتوایی در زمینه آموزش زیست شناسی، تقویت ساختار فکری مطلوب به منظور ارتباط بین ساحت نظر و عمل از طریق برقراری ارتباط متناظر بین دانشگاه فرهنگیان و نیازمندی های جامعه در زمینه آموزش زیست شناسی، بکارگیری مدیریت دانش به منظور توسعه، رشد و بالندگی حرفه ای اعضای هیأت علمی، مدرسان، معلمان و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در زمینه آموزش زیست شناسی، ارتقاء سطح علمی، افزایش انگیزه و القاء ایده های جدید به جامعه فرهنگی کشور در زمینه انطباق برنامه های درسی زیست شناسی با نیازهای جامعه، خانواده ها و معلمان و دانش آفرین و آمادگی برای تولید محتوای ناظر به تغییرات آینده را فراهم کند.
لازم به ذکر است:
نشانی سایت همایش جهت ارسال مقاله http://3bioec.cfu.ac.ir می باشد.
اهداف همایش:
1) ارائه رویکرد های نوین آموزش زیست شناسی
2) بهبود سطح کیفی فرایند آموزش زیست شناسی
3) آشنایی با دستاوردهای جدید در حوزه آموزش زیست شناسی
4) شناخت تهدیدها و فرصت ها در آموزش زیست شناسی
5) ایجاد بستر مناسب برای هم اندیشی و تبادل تجربیات ها و اطلاعات بین استادان و دانشجویان
6) فراهم ساختن زمینه رشد مستمر و استفاده از ظرفیت های موجود در زمینه آموزش زیست شناسی در بین اساتید و دانشجویان
7) ترویج پژوهش در حوزه آموزش زیست شناسی در بین اساتید، معلمان و دانشجویان
8) افزایش انگیزه، ایده پردازی، خلاقیت و نوآوری
9) کارآفرینی و کاربست اجتماعی و صنعتی در حوزه آموزش زیست شناسی
10) توسعه برنامه های درسی آموزش زیست شناسی
محورهای موضوعی
1- آموزش زیست شناسی، اسناد بالا دستی و نظریه های علمی
- تاریخ، فلسفه و ماهیت علم زیست شناسی
- نظریه های یادگیری و رشد در آموزش زیست شناسی
- ارتباط آموزش زیست شناسی با سایر قلمروهای موضوعی (فیزیک – ریاضی – ادبیات و ... )
- جایگاه آموزش زیست شناسی در ساحت تربیت علمی و سایر ابعاد تعلیم و تربیت
- آموزش زیست شناسی از منظر سند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران، نقشه جامع علمی، اسناد تحول و برنامه درسی ملی
- آموزش زیست شناسی از منظر جهان بینی دینی
2- آموزش زیست شناسی گذشته، حال و آینده
- برنامه های درسی آموزش زیست شناسی در دانشگاه فرهنگیان
- تربیت معلم رشته زیست شناسی در دانشگاه فرهنگیان
- آینده پژوهی در آموزش زیست شناسی
- مشاهیر ایران و جهان در رشته و آموزش زیست شناسی
3- فرایند یاددهی-یادگیری ،آموزش زیست شناسی در ایران و جهان
- برنامه درسی آموزش زیست شناسی (اهداف، محتوا، روش ها، ارزشیابی و ...)
- راهبردهای یاددهی – یادگیری اثر بخش در آموزش زیست شناسی
- مطالعات تطبیقی بین المللی در آموزش زیست شناسی
- ابعاد موضوعی آموزش زیست شناسی (زیست انسانی – گیاهی – جانوری و ....)
- الگوهای ملی و بین المللی در آموزش زیست شناسی
- المپیادهای ملی و بین المللی دانش آموزی در رشته زیست شناسی
- آموزش زیست شناسی در مقاطع و پایه های تحصیلی
- آموزش مجازی در حوزه زیست شناسی
- آموزش زیست شناسی به شیوه ترکیبی
4- توسعه حرفه ای معلمان زیست شناسی
- تاریخچه تربیت معلم ریست شناسی در ایران
- بررسی تطبیقی تربیت معلم زیست شناسی در ایران و جهان
- حمایت و هدایت حرفه ای دبیران و فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در رشته آموزش زیست شناسی
- جایگاه کارورزی در رشد حرفه ای دانشجویان رشته آموزش زیست شناسی
- آموزش های ضمن خدمت و توسعه حرفه ای اساتید، معلمان و دانشجویان زیست شناسی
- رویکردها، الگوها و راهبردهای نوین توسعه حرفه ای معلمان زیست شناسی (با تاکید بر فضای مجازی)
- الگوهای شایستگی حرفه ای معلمان زیست شناسی
- تجارب زیسته معلمان و دانشجو معلمان در آموزش زیست شناسی
5- آموزش زیست شناسی، جامعه و صنعت ...
- آموزش زیست شناسی در حوزه کارآفرینی و اشتغال
- آموزش زیست شناسی، حفاظت زیستی و بوم شناختی
- آموزش زیست شناسی، بهداشت و سلامت
مقالات برتر در مجله پویش در علوم پایه به چاپ خواهد رسید.