ارتقای انگیزش و نگرش مفهومی دانش آموزان به زیست شناسی با استفاده از تلفیق روشهای آموزشی: کنش پژوهی موردی در پایه یازدهم تجربی ( مطالعه کیفی)
کد مقاله : 1173-CNF
نویسندگان
محمد زینلی پور *1، اعظم صادقی2
1آموزش زیست شناسی پردیس خواجه نصیر کرمان دانشگاه فرهنگیان
2کرمان
چکیده مقاله
زیست شناسی دبیرستان از دروس زیر گروه علوم پایه است که درک مفاهیم آن معمولا از دید دبیران و دانش آموزان دشوار و معمولاً نگرش مثبت نسبت به یادگیری آن فراگیر نیست. اکثرا مطالعه دانش آموزان در مسیر حفظ مطالب بدون توجه به ویژگی های عینی، آزمایشگاهی، کاربردی و قابلیت بالا برای ارائه مفاهیم است. در شیوه مرسوم مطالعه حفظی زیست شناسی، نه تنها میزان یادگیری پایدار و درک مفاهیم به صورت چشمگیری کاهش می یابد، بلکه عدم انگیزه و علاقه در مسیر حافظه محوری، باعث کاهش تدریجی خلاقیت و ابتکار دانش آموزان می شود. در این مطالعه به روش کنش پژوهی، سعی شد کلاس درس زیست شناسی، برای دانش آموزان پایه یازدهم تجربی، به محیطی جذاب و پویا تبدیل و انگیزه و علاقه آنها در جهت یادگیری مفهومی ارتقاء یابد. بدین منظور با استفاده از بهره گیری از روش های متنوع و تلفیقی آموزش زیست شناسی از جمله بکار گیری نقشه مفهومی، وسایل کمک آموزشی، ساخت دست سازه ها توسط دانش آموز، بهره گیری از فناوری آموزشی، تشویق به انجام کار گروهی و انجام کارهای آزمایشگاهی در جهت ایجاد و تقویت یادگیری معنادار و تصویرسازی ذهنی و در نتیجه تسهیل یادآوری مطالب اقدام شود. نتایج این کنش پژوهی، ارتقاء علاقه و انگیزه و پیشرفت مطلوب دانش آموزان در یادگیری درس زیست شناسی را نشان داد.
کلیدواژه ها
آموزش زیست شناسی، کنش پژوهی، نقشه مفهومی، دست سازه، فناوری آموزشی، انگیزه، روش های تلفیقی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر