ارتقای انگیزش و نگرش مفهومی دانش آموزان به زیست شناسی با استفاده از تلفیق روشهای آموزشی: کنش پژوهی موردی در پایه یازدهم تجربی ( مطالعه کیفی) |
کد مقاله : 1173-CNF |
نویسندگان |
محمد زینلی پور *1، اعظم صادقی2 1آموزش زیست شناسی پردیس خواجه نصیر کرمان دانشگاه فرهنگیان 2کرمان |
چکیده مقاله |
زیست شناسی دبیرستان از دروس زیر گروه علوم پایه است که درک مفاهیم آن معمولا از دید دبیران و دانش آموزان دشوار و معمولاً نگرش مثبت نسبت به یادگیری آن فراگیر نیست. اکثرا مطالعه دانش آموزان در مسیر حفظ مطالب بدون توجه به ویژگی های عینی، آزمایشگاهی، کاربردی و قابلیت بالا برای ارائه مفاهیم است. در شیوه مرسوم مطالعه حفظی زیست شناسی، نه تنها میزان یادگیری پایدار و درک مفاهیم به صورت چشمگیری کاهش می یابد، بلکه عدم انگیزه و علاقه در مسیر حافظه محوری، باعث کاهش تدریجی خلاقیت و ابتکار دانش آموزان می شود. در این مطالعه به روش کنش پژوهی، سعی شد کلاس درس زیست شناسی، برای دانش آموزان پایه یازدهم تجربی، به محیطی جذاب و پویا تبدیل و انگیزه و علاقه آنها در جهت یادگیری مفهومی ارتقاء یابد. بدین منظور با استفاده از بهره گیری از روش های متنوع و تلفیقی آموزش زیست شناسی از جمله بکار گیری نقشه مفهومی، وسایل کمک آموزشی، ساخت دست سازه ها توسط دانش آموز، بهره گیری از فناوری آموزشی، تشویق به انجام کار گروهی و انجام کارهای آزمایشگاهی در جهت ایجاد و تقویت یادگیری معنادار و تصویرسازی ذهنی و در نتیجه تسهیل یادآوری مطالب اقدام شود. نتایج این کنش پژوهی، ارتقاء علاقه و انگیزه و پیشرفت مطلوب دانش آموزان در یادگیری درس زیست شناسی را نشان داد. |
کلیدواژه ها |
آموزش زیست شناسی، کنش پژوهی، نقشه مفهومی، دست سازه، فناوری آموزشی، انگیزه، روش های تلفیقی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |