توسعه دانش محتوای تربیتی فناورانه (TPACK)دانشجو معلمان در آموزش زیست شناسی |
کد مقاله : 1171-CNF |
نویسندگان |
ژیلا حیدری نقدعلی *1، حسین افلاکی فرد2، فاطمه قائدی3، علی حیدری4 1استادیار،گروه آموزش علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران. 2استادیار،گروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران. 3کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، ابواب جمعی اموزش و پرورش فارس. 4دانشجوی کارشناسی دبیری زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی شیراز. |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش پیش رو ارائه راهکارهای توسعه دانش محتوای تربیتی فناورانه (TPACK)دانشجو معلمان در آموزش زیست شناسی بود. روش این پژوهش از نوع توصیفی = تحلیلی بود و با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای به تبیین مفاهیم و راهکارهای توسعه دانش محتوای تربیتی فناورانه (TPACK)دانشجو معلمان درآموزش زیست شناسی پرداخته شد. ابزار گردآوری اطلاعات در ایـن پـژوهش فیش برداری از اسـناد و مـدارک و متون و منابع تخصصی کتابخانه ای و اینترنتی موجود در زمینه بود. برای جستجو و گردآوری اطلاعات از پایگاههـای اطلاعـاتی بـه منظـور جامعیـت بخشیدن به پژوهش حاضر، هیچگونه محدودیت زمانی اعمال نشد. تجزیه و تحلیـل دادههـا بـه شـیوهی توصـیفی و بـا تأمـل بـر رویکردها و گونههای مختلف مطالعات صـورت گرفتـه و دسـتهبنـدی آنهـا انجـام گرفتـه است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ارتقاء TPACK در معلمان زیستشناسی فرآیندی پیوسته است که نیازمند ترکیبی از توسعه حرفهای، همکاری و شبکه سازی، دسترسی به منابع، ابزارهای قابل دسترس، پذیرش نوآوری و پشتیبانی مداوم است. با بهبود این حوزهها، معلمان میتوانند در آمادهسازی دانشآموزان برای مواجهه با چالشها و فرصتهای منطبق با پیشرفت سریع تکنولوژی اثربخش عمل کنند. سرمایهگذاری در توسعه TPACKدر معلمان زیستشناسی برای تربیت نسلی از افراد علمی آگاه که توانایی دنبال کردن و مشارکت در جهانی تحت تأثیر فناوری را دارند، ضروری است. |
کلیدواژه ها |
دانش محتوای تربیتی فناورانه، زیست شناسی، دانشجو معلم، فناوری. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |