توسعه دانش محتوای تربیتی فناورانه (TPACK)دانشجو معلمان در آموزش زیست شناسی
کد مقاله : 1171-CNF
نویسندگان
ژیلا حیدری نقدعلی *1، حسین افلاکی فرد2، فاطمه قائدی3، علی حیدری4
1استادیار،گروه آموزش علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران.
2استادیار،گروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران.
3کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، ابواب جمعی اموزش و پرورش فارس.
4دانشجوی کارشناسی دبیری زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی شیراز.
چکیده مقاله
هدف از پژوهش پیش رو ارائه راهکارهای توسعه دانش محتوای تربیتی فناورانه (TPACK)دانشجو معلمان در آموزش زیست شناسی بود. روش این پژوهش از نوع توصیفی = تحلیلی بود و با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای به تبیین مفاهیم و راهکارهای توسعه دانش محتوای تربیتی فناورانه (TPACK)دانشجو معلمان درآموزش زیست شناسی پرداخته شد. ابزار گردآوری اطلاعات در ایـن پـژوهش فیش برداری از اسـناد و مـدارک و متون و منابع تخصصی کتابخانه ای و اینترنتی موجود در زمینه بود. برای جستجو و گردآوری اطلاعات از پایگاه‌هـای اطلاعـاتی بـه منظـور جامعیـت بخشیدن به پژوهش حاضر، هیچگونه محدودیت زمانی اعمال نشد. تجزیه و تحلیـل داده‌هـا بـه شـیوه‌ی توصـیفی و بـا تأمـل بـر رویکردها و گونه‌های مختلف مطالعات صـورت گرفتـه و دسـته‌بنـدی آنهـا انجـام گرفتـه است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ارتقاء TPACK در معلمان زیست‌شناسی فرآیندی پیوسته است که نیازمند ترکیبی از توسعه حرفه‌ای، همکاری و شبکه سازی، دسترسی به منابع، ابزارهای قابل دسترس، پذیرش نوآوری و پشتیبانی مداوم است. با بهبود این حوزه‌ها، معلمان می‌توانند در آماده‌‌سازی دانش‌آموزان برای مواجهه با چالش‌ها و فرصت‌های منطبق با پیشرفت سریع تکنولوژی اثربخش عمل کنند. سرمایه‌گذاری در توسعه TPACKدر معلمان زیست‌شناسی برای تربیت نسلی از افراد علمی آگاه که توانایی دنبال کردن و مشارکت در جهانی تحت تأثیر فناوری را دارند، ضروری است.
کلیدواژه ها
دانش محتوای تربیتی فناورانه، زیست شناسی، دانشجو معلم، فناوری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی