مروری بر چیستی آموزش زیستشناسی با تأکید بر نظریه تکامل داروین |
کد مقاله : 1170-CNF |
نویسندگان |
خداویردی عباسزاده معروفان *1، امیر محمد بهرامی مداح2 1مربی گروه علوم پایه رشته زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز، ایران 2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز، ایران |
چکیده مقاله |
زیستشناسی یا بیولوژی بخشی از علوم هفتگانه است که گونه و شیوه زندگی جانداران را مورد بررسی قرار می-دهد. این دانش به بررسی ویژگیها و رفتار جانداران، خاستگاه، فرگشت و چگونگی پیدایش گونهها و افراد (جمعیت)، و نیز به بررسی تعامل جانداران با یکدیگر و محیط پیرامونشان میپردازد. در این مقاله ابتدا به این موضوع پرداخته میشود که فلسفه زیستشناسی چیست و چگونه میتوان آن را مورد شناسایی قرار داد. در ادامه به تبیین فلسفه زیستشناسی با تأکید بر نظریه تکامل و سپس ترسیم کاربردهای چنین تبیینی برای شیوههای تدریس و ارزشیابی معلمان در درس زیستشناسی میپردازد. به همین دلیل از برخی روشهای فلسفی برای پاسخگویی به سؤالهای آن استفاده شده است. در پاسخ به سؤال اول پژوهش حاضر از روش تحلیل کیفی محتوای آثار و اسناد موجود درباره فلسفه زیستشناسی بهره گرفته میشود تا فلسفه زیستشناسی و به ویژه نظریه تکامل تبیین شود. بر بنیاد یافتههای پژوهش و در پاسخ به سؤال دیگر این نتیجه حاصل شد که فلسفه علم علاوه بر پایههایی مشترک، دارای مشخصات ماهوی مخصوص به هر علم است و یکسان دانستن فلسفه تمام علوم به فیزیک نادرست است. روش مورد مطالعه، جست وجو در پایگاههای اطّلاعاتی فارسی و انگلیسی و بررسی مقالات، کتب و پایان نامههای مرتبط با آموزش زیست شناسی و نظریه داروین میباشد. |
کلیدواژه ها |
زیستشناسی، نظریه تکامل، فلسفه، آموزش، تدریس. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |