شناسایی مؤلفه ها و تحلیل محتوای کتاب زیست‌شناسی پایة دوازدهم بر اساس ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین
کد مقاله : 1164-CNF
نویسندگان
اعظم غلامی *1، رسول حیدری2، هستی پوربابایی حسن سرایی3، مریم درجزنی3
1گروه زیستشناسی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان، تهران
2گروه زیست شناسی، پردیس شهید چمران، دانشگاه فرهنگیان، تهران
3گروه زیست شناسی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان، تهران
چکیده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب زیست‌شناسی پایه دوازدهم بر اساس ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و روش تحقیق آن کیفی و از نوع تحلیل محتوای جهت‌دار است. جامعه آماری مورد مطالعه تحقیق، متن و تصاویر کتاب درسی زیست‌شناسی پایه دوازدهم، چاپ پنجم (1401) وزارت آموزش و پرورش و نیز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390) است. با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهش، نمونه‌گیری انجام نشد و کل جامعه تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. روش گردآوری داده‌ها، کتابخانه‌ای و ابزار مورد استفاده، فیش‌برداری و تهیه فهرست است. فیش‌های جمع‌آوری شده مربوط به هر یک از مقولات، تخلیص و در قالب جدول ارائه شدند. مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش عبارتند از: میزان %8/0 از محتوای کتاب زیست‌شناسی پایه دوازدهم در زمینه ساحت اعتقادی، اخلاقی و عبادی،%8/0 در زمینه ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی،%3/17 در زمینه ساحت تربیت زیستی و بدنی،%5/5 در زمینه ساحت تربیت زیباشناسی و هنری، %8/0 در زمینه ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای و%7/8 در زمینه ساحت تربیت علمی و فناوری می‌باشد. بر اساس نتایج به‌دست آمده، در این کتاب به هر شش ساحت تربیتی سند تحول بنیادین توجه شده است. بیش‌ترین میزان توجه به ساحت تربیت "زیستی و بدنی" و کم‌ترین توجه آن به دو ساحت تربیت "اعتقادی، اخلاقی و عبادی" و تربیت "اجتماعی و سیاسی" است. لذا بازبینی محتوای کتاب به منظور توجه بیشتر به ساحت های مذکور مورد نیاز است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کتاب زیست شناسی، ساحت های شش گانه، سند تحول بنیادین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر