بررسی میزان تحقق رویکرد زمینهمحور در محتوای کتاب زیست شناسی پایه یازدهم |
کد مقاله : 1163-CNF |
نویسندگان |
اعظم غلامی * گروه زیستشناسی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان، تهران |
چکیده مقاله |
روشهای مرسوم آموزش علوم تجربی مؤثر نیست و آموزش این درس مستلزم تدریس با شیوۀ زمینه محور است و بهتر است برای توضیح و تبیین مفاهیم علمی، از کاربردهای علم استفاده شود . یکی از روش های نوین حوزه تعلیم و تربیت، یادگیری زمینهمحور است. از طریق رویکرد زمینهمحور، دانش آموز قادر خواهد بود بین مفاهیم علمی و زندگی روزمره خویش ارتباط برقرار کرده و از آموختههای خود در طول زندگی برای کسب نتایج بهتر استفاده کند. این پژوهش، میزان توجه مؤلفان کتاب زیست شناسی پایه یازدهم به مؤلفههای رویکرد زمینهمحور را مورد بررسی قرار داده و سپس با استفاده از روش آنتروپی شانون، تحلیل دادهها صورت گرفته است. طبق یافتههای این پژوهش، بیشترین توجه کتاب زیست شناسی پایه یازدهم معطوف به مؤلفه "ارتباط تئوری و عمل" و کمترین توجه این کتاب به مؤلفه "پژوهش علم در عمل" میباشد. با توجه به اهمیت و کاربرد مفاهیم درس زیست شناسی در زندگی، توجه بیشتر مؤلفان این کتاب به رویکرد زمینه محور مورد انتظار است. |
کلیدواژه ها |
رویکرد زمینهمحور، زیست شناسی، تحلیل محتوا، آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |