نقش کارورزی در رشد حرفه ای دانشجویان رشته آموزش زیست شناسی در تبریز و ارومیه
کد مقاله : 1160-CNF
نویسندگان
یاسین احمدی *1، فاطمه هومانی2
1دانشجومعلم،دانشگاه پردیس شهیدرجایی،ارومیه
2دانشجومعلم،دانشگاه پردیس فاطمه الزهرا،تبریز
چکیده مقاله
معلم به عنوان رهبر آموزشی در جامعه شناخته میشود. بنابراین بایستی مهارت های خود را تقویت نموده و در جهت رشد و توسعه حرفه ای خود بکوشد. دانشگاه فرهنگیان برای پیاده سازی این هدف، برنامه درسی کارورزی را جزء واحدهای درسی قرار داده است.این پژوهش در جهت بررسی اثرات کارورزی در رشد مهارت های حرفه ای دانشجومعلمان صورت گرفته است. این پژوهش به روش کیفی ،از طریق پرسشنامه اکتشافی انجام گرفته است،جامعه آماری متشکل از ۴۷نفر از دانشجومعلمان آموزش زیست شناسی دختر و پسر ورودی سال ۹۹ دانشگاه فرهنگیان تبریز و ارومیه است.با استناد به پاسخ های دانشجومعلمان به سوالات پرسشنامه طرح شده نتیجه بر آن شد که دوره های کارورزی در صورتی که معلمان راهنما سواد علمی بالایی داشته و با فناوری های جدید،روشهای تدریس نوین و مهارت های چندگانه ارزشیابی آشنا باشند و در کلاس درس از آن بهره بجویند،دانشجومعلمان از آن تاثیر پذیرفته و منجر به رشد حرفه ای آنها میشود،درصورتی که معلمان راهنما توانایی کافی در موارد فوق نداشته باشند،دوره های کارورزی برای دانشجومعلمان مثمر به ثمر نبوده و منجر به رشد آنها نخواهد شد.بنابراین بهتر است دانشجومعلمان دوره های کارورزی خود را نزد معلمانی بگذرانند که شایستگی های لازم را داشته باشند تا بتوانند مهارتهای لازم را در این دوره ها کسب کنند.
کلیدواژه ها
کارورزی،مهارت،دانشجو
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر