بررسی اثر بخشی روش های تدریس فعال در درس زیست شناسی پایه دهم رشته های فنی – کار و دانش
کد مقاله : 1159-CNF
نویسندگان
فاطمه مومنی *
شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه اراک، شهر اراک، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش های تدریس فعال در درس زیست شناسی فنی حرفه – کار و دانش انجام گرفته است. روشهای فعال یعنی روش هایی که در آن‌ها دانش‌آموزان در جریان یاددهی- یادگیری نقش فعالی بر عهده دارند. یادگیری فعال را شاید بتوان با توضیح متضاد آن یعنی، یادگیری منفعل بهتر دریافت. روش تدریس همیاری، هراس افراد کم‌رو یا خجالتی را برای صحبت کردن در جمع کاهش می‌دهد و قدرت مدیریت و رهبری فراگیران را تقویت می‌کند و در تقویت استدلال و قدرت اندیشه منظم بسیار مفید است. در این پژوهش، روش تدریس اعضای تیم، در کلاس درس زیست شناسی فنی حرفه‌ای– کار و دانش و در مبحث انواع ترکیبات شیمیایی موجودات زنده تشریح شده است. این پژوهش از منابع کتابخانه‌ای بهره برده و به شیوه مروری انجام شده است. در ادامه از روش تدریس اعضای تیمی بهره برده شده است و مطابق با آن پژوهش ادامه پیدا کرده است. نتایج نشان داد روش تدریس تیمی که مبتنی بر نقش فعال دانش‌آموزان در جریان یادگیری می باشد، باعث افزایش میزان یادگیری و بهبود روابط گروهی می‌شود و برای هر گونه فعالیت آموزشی و یادگیری مفهومی و پیچیده کار برد دارد. پیشنهاد محقق برای افزایش یادگیری در درس زیست شناسی این است که معلمان از روش تدریس های فعال در کلاس درس استفاده کنند.
کلیدواژه ها
تدریس فعال، زیست شناسی پایه دهم، اثربخشی، روش همیاری، روش مشارکتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر