تحلیل محتوای مباحث زیست‌شناسی دوره ابتدایی از منظر کلیشه‌های جنسیتی و نقش‌های شغلی-اجتماعی با تکیه‌بر ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای سند تحول بنیادین
کد مقاله : 1157-CNF
نویسندگان
نوشین گشمردی *1، فاطمه فولادی خواه2
1گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان
2کارشناسی
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای مباحث زیست‌شناسی دوره ابتدایی از منظر کلیشه‌های جنسیتی و نقش‌های شغلی-اجتماعی با تکیه بر ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای سند تحول بنیادین است. این پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با بکارگیری روش آنتروپی شانون است. جامعه آماری شامل مباحث زیست‌شناسی کتاب‌های علوم تجربی دوره‌های ابتدایی سال‌ تحصیلی 1402-1401 به روش تمام-شمار است. ابزار پژوهش، فهرست وارسی تحلیل محتوای محقق ساخته بود که روایی آن با تایید صاحب‌نظران و پایایی آن به روش اسکات (90%) احراز گردید. نتایج آمار توصیفی مبین این بود که در بخش تحلیل کلیشه‌های جنسیتی، بیشترین موارد کدگذاری شده (معادل 79/50%) و در بخش تحلیل نقش‌های شغلی-اجتماعی، بیشترین موارد کدگذاری‌شده (معادل 28/52%) هر دو متعلق به جنسیت مرد است. نتایج آنتروپی شانون نشان داد که بیشترین ضریب‌های اهمیت مولفه‌های کلیشه‌های جنسیتی مربوط به کتاب درسی پایه ششم ابتدایی با مقدار (4019/0) و نقش‌های شغلی-اجتماعی مربوط به کتاب درسی پایه پنجم ابتدایی با میزان (2037/0) بود. با توجه به نقشی که برای زنان در بعد از انقلاب اسلامی در رشد و توسعه کشور بازتعریف شده است؛ شایسته است که بحث راهنمایی و هدایت شغلی از همان پایه اول ابتدایی با رعایت عدالت جنسیتی آغاز گردد، از طرفی نیز نظر به گستره حوزه زیست‌شناسی در طبقه‌بندی استاندارد مشاغل، به مقوله معرفی مشاغل متنوع این حوزه در تمام پایه‌ها بیشتر پرداخته شود.
کلیدواژه ها
کلیشه‌های جنسیتی، نقش‌های شغلی-اجتماعی، زیست‌شناسی، دوره ابتدایی، تحلیل محتوا (آنتروپی شانون).
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر