توسعه حرفه ای معلمان زیست شناسی |
کد مقاله : 1156-CNF |
نویسندگان |
فاطمه حیدری *1، سیده کوثر پورهاشمی1، فیروزه علویان2 1گروه علوم پایه، مرکز شهید رجائی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران 2دکتری فیزیولوژی پزشکی، دانشیار، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
چکیده در این مقاله، عوامل موثر بر روی توسعه حرفه ای معلمان زیست شناسی بررسی شده است. هدف این پژوهش شناخت نیازمندی های حرفه ای معلمان و بررسی روش هایی برای توسعه حرفه ای آنها است. بنابراین این مقاله در چندین محور اصلی به بررسی این مطلب پرداخته است؛ از جمله محور های اصلی می توان به آشنایی معلمان با دانش و مهارت های اصولی زیست شناسی، آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس زیست شناسی، آشنایی آنها با فناوری و ابزار های تحقیقاتی جدید، شناخت و مدیریت کالس درس، توسعه شخصی و فردی، اقدام پژوهی و درس پژوهی اشاره کرد. پژوهش و تحلیل در این مقاله بر اساس مروری جامع بر مطالعات پیشین و مقاالت معتبر در سال های 1991 تا 2023 بوده و موفق شده است به طور خالصه و جامع عوامل موثر بر توسعه حرفه ای معلمان زیست شناسی را بررسی کرده و به ارائه راهکار هایی در این باره بپردازد. معلمان و پژوهشگران می توانند با مطالعه این پژوهش به آگاهی خود بیافزایند و اقدامات الزم را جهت بهبودی و تغییر نظام آموزشی و یا پیشرفت معلمان پیش گیرند. امید است که این مقاله بتواند گام کوچکی در پیشرفت نظام آموزشی بردارد. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: رشد حرفه ای، آموزش زیست شناسی، کیفیت آموزشی، صالحیت معلمان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |