آموزش زیست شناسی به روش یادگیری معکوس
کد مقاله : 1155-CNF
نویسندگان
شجاع الدین فیروزی *
پردیس شهید رجایی
چکیده مقاله
زیست شناسی یکی از دروس پایه ای و بسیار مهم در برنامه ی نظام آموزشی است؛ چرا که تاثیر زیادی بر پیشرفت و توسعه ی کشور در حوزه های سلامت و درمان، کشاورزی، محیط زیست و... دارد. ضریب بالای این درس در آزمون های ورودی اکثر رشته ها و دانشگاه ها گواه بر اهمیت بسیار بالای این درس می باشد. تاکید جدی و صِرف بر مطالب موجود در کتاب درسی و اتکا بر آن، به دلیل آزمون های ورودی دانشگاه ها سبب ایجاد مشکلات عدیده ای شده است. تئوری محور بودن و تاکید بر روی حفظیات کتاب و همین طور کمبود ارتباط بین موضوعات علوم زیستی و کاربردهای آن در زندگی روزمره، نمونه هایی از این مشکلات به شمار می‌روند که سبب شده تا برخی از دانش‌آموزان برای یادگیری این درس کم تحرک و بی رغبت شوند. پیشرفت علم و فناوری دست معلمان را برای تغییر روش های تدریس قدیمی به روش های تدریس به روزتر باز کرده است. در این پژوهش به معرفی یکی از این روش ها تحت عنوان آموزش زیست شناسی به روش یادگیری معکوس پرداخته ایم. پژوهش ها نشان می دهند که تدریس به روش یادگیری معکوس یکی از بهترین روش های تدریس در زیست شناسی است که اغلب، دانش آموزان را به تحرک وادار می کند و انگیزه را به آن ها برمی‌گرداند.
کلیدواژه ها
زیست شناسی، نظام آموزشی، معلمان، دانش آموزان، روش تدریس معکوس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر