تکنولوژی «واقعیت مجازی» و «واقعیت افزوده» در خدمت آموزش زیست‌شناسی
کد مقاله : 1151-CNF
نویسندگان
غلام رضا جلیلی نژاد خیابانی *
دانشجومعلم رشته آموزش زیست شناسی پردیس علامه امینی تبریز(دانشگاه فرهنگیان)
چکیده مقاله
استفاده از تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در امر آموزش، بازده یادگیری را افزایش می‌دهد. تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، مدل‌های آموزشی-یادگیری جدید هستند که نیازهای یادگیرنده قرن 21 را برآورده می‌کنند. این موضوع که آیا واقعیت افزوده و واقعیت مجازی یادگیری زیست‌شناسی را افزایش می دهند، ناشناخته است. مطالعات پیشین تاثیر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را در آموزش و یا تاثیر واقعیت افزوده در آموزش زیست را بررسی کرده‌اند. با استفاده از این تکنولوژی‌ها، می‌توان مفاهیم پیچیده در زیست‌شناسی را ملموس‌تر و قابل فهم‌تر کرد و بازده یادگیری در مباحثی مثل ژنتیک، فتوسنتز، تنفس سلولی، تقسیم سلولی افزایش داد. در فرایند بررسی از کلیدواژه‌های «واقعیت مجازی»، «واقعیت افزوده»، «آموزش زیست‌شناسی» و «آموزش فناورانه» در پایگاه‌های داده PubMed، Google Scholar، Scopus استفاده شده است. این تکنولوژی‌ها مشکلات موجود در زیست‌شناسی اعم از در دسترس نبودن منابع و ملموس نبودن مباحث را رفع کرده و با ایجاد هیجان و سرگرمی، انگیزه و بازده یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد.
کلیدواژه ها
آموزش زیست‌شناسی، آموزش فناورانه، تکنولوژی، روش نوین تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر