یادگیری پروژه محور (pbl)،زمینه ای برای شکل گیری دانش روزآمد در تدریس زیست شناسی
کد مقاله : 1144-CNF
نویسندگان
زینب سلیمان پور *1، بهاره سلمانی محمد آبادی2
1گروه آموزش ابتدایی ،دانشگاه فرهنگیان تهران ، مرکز آموش عالی شهید شرافت
2گروه آموزش ابتدایی ،دانشگاه فرهنگیان تهران، واحد آموزش عالی شهید شرافت
چکیده مقاله
با مطالعه نظریه های یادگیری و روش های نوین تدریس، رویکردهای فعالی ارائه گردید که بهره گیری از این رویکرد ها باعث کمک و پیشرفت فراوان در جریان تدریس و کلاس درس میشود. یکی از این رویکرد ها، یادگیری پروژه محور است که حول محور پروژه سازماندهی میشود. این رویکرد دانش آموز محور بوده و این فرصت را فراهم می کند تا دانش آموز علم را تجربه کند. در کلاس زیست شناسی پروژه های فراوانی را می-توان انجام داد تا دانش آموزان مطالب جدید را با آنچه در گذشته آموخته اند پیوند و در موقعیت های جدید به کار گیرند. دانش-آموزان با مسائل واقعی روبه رو می شوند و برای حل آن به مهارت هایی چون حل مسئله، تفکر انتقادی، خلاقیت و همکاری نیازمند می باشند. در پروژه های زیست شناسی نقش تسهیل گر و راهنما معلم به خوبی دیده میشود. به کارگیری رویکرد پروژه-محوری در برنامه درسی و به ویژه آموزش زیست شناسی باعث می شود دانش آموزان درک با معنا تری از مفاهیم علم برسند و از آن در دنیای واقعی استفاده کنند.
کلیدواژه ها
پروژه محور، زیست شناسی، تدریس فعال، project-based-learning, biology, active teaching method
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر