تاثیر آموزش زیست شناسی با الگوی چرخه یادگیری E7 بر شایستگی تحصیلی دانش آموزان |
کد مقاله : 1142-CNF |
نویسندگان |
زهرا سرچهانی * مدرس گروه علوم تربیتی. پردیس شهید رجایی. دانشگاه فرهنگیان.فارس، شیراز.ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش مقایسه تاثیر آموزش با چرخه یادگیری E7 و روش آموزش مستقیم بر شایستگی تحصیلی دانش آموزان پایه نهم شهرستان بختگان بود. روش پژوهش شبه آزمایشی، و از طرح پیش آزمون – پس آزمون دو گروهی استفاده شد. یک گروه با روش آموزش مستقیم و گروه دیگر با روش چرخه یادگیری E7 به مدت 6 جلسه نود دقیقه ای در 3 هفته متوالی مباحث زیست شناسی علوم تجربی پایه نهم را آموزش دیدند. جامعه آماری تمام دانش آموزان پایه نهم شهرستان بختگان بودند که تعداد 40 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به طورتصادفی در دو گروه (هر گروه 20 نفر) سازماندهی شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه شایستگی تحصیلی استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و پایایی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (84/0) مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد میانگین نمرات شایستگی تحصیلی دانش آموزانی که با روش چرخه یادگیری E7 آموزش دیده بودند به طور معنی داری بیشتر از میانگین نمرات دانش آموزانی بود که با روش آموزش مستقیم آموزش دیدند. در نتیجه استفاده از روش چرخه یادگیری E7 در مقایسه با روش آموزش مستقیم باعث افزایش شایستگی تحصیلی دانش آموزان می شود. بر اساس یافته های پژوهش، پیشنهاد می شود دبیران علوم تجربی و زیست شناسی، در فرآیند یاددهی و یادگیری از روشهای فعالی چون چرخه یادگیری استفاده نمایند تا شرایط مناسب جهت کسب شایستگی های تحصیلی فراگیران مهیا شود. |
کلیدواژه ها |
چرخه یادگیری هفت مرحله ای، دانش آموزان، آموزش مستقیم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |