مطالعه تطبیقی آموزش زیست شناسی در کتاب علوم پایه سوم ایران، مالزی، ترکیه، عمان و عربستان |
کد مقاله : 1141-CNF |
نویسندگان |
مریم کیانی برازجانی *، محمدرضا درزهگر، ابراهیم عرب دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
چکیده پژوهش حاضر یک پژوهش تطبیقی است که با هدف یافتن بهترین روش و محتوای آموزشی برای انتقال مفاهیم مربوط به زیست شناسی صورت گرفته است. اهمیت روزافزون ایجاد و افزایش شناخت و آگاهی در دانش آموزان دبستانی به خصوص در زمینه های زیست گیاهی، جانوری و انسانی که عامل ارتباط موثر با محیط است، ما را به انجام این پژوهش واداشت. ما با روش تطبیق دادن کتب درسی علوم تجربی پایه سوم این کشورها، پژوهش خود را انجام دادیم. نتایج این پژوهش نشان داد که در زمینه زیست شناسی کتاب علوم تجربی پایه سوم کشور عربستان کارایی و انتقال محتوای بهتری نسبت به سایر کشورها دارد. کتاب کشور مالزی نیز به لحاظ ابزاری که برای انتقال محتوا به کار گرفته رویکرد جالبی را از خود نشان می دهد. کشور ایران نیز مفاهیم جالبی را مورد توجه قرار داده است اما به خوبی نتوانسته آن ها را منتقل کند؛ در واقع دانش شکل می گیرد اما ماندگار نمی شود. در کتاب کشور عمان توجه چندانی به مفاهیم زیست شناسی مشاهده نمی شود و به کلیات اکتفا شده است. در کتاب علوم پایه سوم ترکیه نیز عمده تمرکز همچنان بر تربیت شخصیت دانش آموز است و زیست شناسی بخش کمی از کتاب را به خود اختصاص داده است. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: مطالعات تطبیقی، آموزش زیست شناسی، ارتباط موثر با محیط |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |