نقش فعالیت‌ها و آزمایش‌های محتوای زیست‌شناسی کتب علوم تجربی دوره‌ی دوم ابتدایی کشورهای ایران، مالزی، ترکیه، عربستان و عمان
کد مقاله : 1139-CNF
نویسندگان
مریم کیانی برازجانی *، ابراهیم عرب، علیرضا آورند
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
چکیده
یکی از بخش‌های اصلی کتب علوم تجربی دوره‌ی ابتدایی در ایران، بخش زیست‌شناسی است. در لغت‌نامه‌ها علوم تجربی (Science) عبارت است از: «شاخه ای از علم که به بررسی پدیده‌ها و ویژگی‌های جهان هستی از طریق مشاهده، تجربه و آزمایش‌های مکرر، می‌پردازد»؛ بنابراین نمی‌توان از نقش آزمایش و فعالیت‌های عملی در آموزش زیست‌شناسی غافل شد. فعالیت‌های عملی و اجرای آزمایش در دوره‌ی ابتدایی تحصیلی کودکان نقش زیربنایی در درک عمیق مفاهیم دارد. در این پژوهش با روش مطالعه‌ی تطبیقی، کتب علوم تجربی دوره‌ی دوم کشور ایران، مالزی، ترکیه، عربستان و عمان با هدف «بررسی کیفیت محتوای آزمایش یا فعالیت» مورد مطالعه قرار گرفتند و انواع مختلف استفاده از آزمایش‌ها و فعالیت‌ها در کشورهای مذکور بیان شد. از نتایج این پژوهش، می‌توان به «اصلاح کتاب درسی کشور ایران در محتوای فعالیت‌ها برای افزایش میزان یادگیری فراگیران» اشاره کرد؛ در پایان نیز پیشنهاداتی همچون «توجه بیشتر به کاربردی بودن آزمایشات و فعالیت‌ها در زندگی واقعی» و «درگیر کردن کارهای عملی با حضور معلم در کلاس درس» داده شد. امید است با عملی‌شدن این پیشنهادات در بخش زیست‌شناسی کتب درسی، میزان یادگیری فراگیران دوره‌ی ابتدایی افزایش یابد.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: تحلیل محتوا، مطالعه‌ی تطبیقی، آزمایش، علوم تجربی، کتاب درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر