مطالعه تطبیقی آموزش زیست‌شناسی در کتاب علوم پایه‌ی دوم ایران با کشورهای عربستان، ترکیه و مالزی
کد مقاله : 1137-CNF (R2)
نویسندگان
مریم کیانی برازجانی *، علیرضا الهیاری، مهدی آرمون
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
چکیده:
این پژوهش از طریق تطبیق کتاب‌های دوم ابتدایی کشور های ایران، عربستان، ترکیه و مالزی انجام شده و به روش تحلیل محتوا، کتاب‌های درسی کشورهای فوق مورد بررسی قرار گرفته است. آموزش درس علوم تجربی همانند دیگر مانند ریاضی امری ضروری است. هدف اصلی این پژوهش از مقایسه‌ ی محتوای کتاب درسی علوم ایران با دیگر کشورها، شناخت نقاط قوت و ضعف کتاب علوم ایران و یافتن راهکارهایی جهت افزایش بازده به آن بود. این پژوهش کتاب ‌های علوم کشورهای مذکور را در زمینه‌ هایی مانند استفاده از قصه‌گویی، استفاده از انواع ارزشیابی، میزان کاربردی بودن محتوا و چندین معیار دیگر مورد بررسی قرار داده است. بر اساس نتایج این پژوهش، طی مقایسه های صورت گرفته کتاب علوم ایران در زمینه‌های مختلفی نسبت به دیگر کشورها کمبود دارد که علاوه بر این کمبودها، نقاط قوتی هم نسبت به دیگر کشورها دارد. کتاب علومِ کشورهایی که بررسی شد، عناصر مشترکی هم دارند که این عناصر در اهداف آموزشی این کتاب‌ها بیشتر قابل مشاهده است.
کلیدواژه ها
کلیدواژه‌ها: مطالعه تطبیقی، ایران، پایه دوم ابتدایی، محتوای کتاب علوم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر