روش های آموزش زیست شناسی در ایران و جهان
کد مقاله : 1130-CNF
نویسندگان
فائزه کایدی1، عبداله رئیسی *2، معصومه شمایل راد3
1دانشجوی کارشناسی دبیری زیست شناسی، پردیس فاطمه الزهرا س اهواز، خوزستان، ایران
2گروه علوم پایه پردیس شهید رجایی
3دانشجوی کارشناسی رشته دبیری زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا(س)، اهواز، ایران
چکیده مقاله
زیست شناســی یکی از راه های شناخت خدا و مهم ترین رشتة علوم پایه است. علم زیست شناسی نقش اساسی در حل مشکلات فعلی و آینده انسان دارد و توســعة کشورها تا حد زیادی در گرو توجه جدی به این علم اســت. امروزه آموزش، یکی از نیاز های اساسی و بنیادی جوامع بشری است. بکار گیری شیوه های فعال و نوین آموزش و هم چنین گزینش مناسب ترین شیوه ی آموزش در درس مفهومی و عملی زیست شناسی بسیار حائز اهمیت است. این مطالعه با هدف مقایسه شیوه های آموزش زیست شناسی در داخل و خارج از کشور انجام شده است. روش پژوهش کتابخانه ای بوده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اهمیت درس زیست شناسی به عنوان پایه و اساس رشته هایی مهم و حیاتی همچون پزشکی و پیراپزشکی، این درس را در میان علوم تجربی از جایگاه خاصی برخوردار کرده است. موفقیت تحصیلی و انگیزه یادگیری دانش آموزان تا حد قابل توجهی به میزان توانایی درگیر کردن معلم، علاقه دانش آموزان، انتخاب روش های تدریس و مهارت آنها در روند یادگیری بستگی دارد. آشنایی با روش های متفاوت و به روزی چون تدریس در فضای باز، تمرکز بر فرهنگ سازی برای نگهداری از محیط زیست، روش های تدریس انتقادی، پروژه محور، یادگیری اکتشافی، چرخه یادگیری، نقشه مفهومی، بارش مغزی، ایفای نقش، گردش علمی، یادداشت برداری، تفسیر، ترتیب و توالی، آزمایشگاهی، فعالیت دستی، بازی علمی و بهره برداری از روش الکترونیک و استفاده از فناوری می تواند الگوهای مناسبی در اختیار معلمان زیست شناسی قرار دهد.
کلیدواژه ها
آموزش، تدریس، زیست شناسی، ایران، جهان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر