تحلیل مطالب زیستشناسی در کتاب علومتجربی پایهی پنجم ابتدایی ایران، مالزی، ترکیه و عمان: یک مطالعهی تطبیقی |
کد مقاله : 1123-CNF |
نویسندگان |
مریم کیانی برازجانی *1، آرمین زاهدی2 1دانشگاه فرهنگیان 2دانشجوی کارشناسی علومتربیتی، علامه طباطبایی، بوشهر، ایران |
چکیده مقاله |
چکیده یکی از مهمترین ابزارهای آموزشی در مدارس کشورهای مختلف کتابدرسی میباشد. کتابدرسی به آموزشهای معلمان جهت میدهد و بر ابعاد مختلف شناختی و عاطفیِ دانشآموزان تاثیر میگذارد. از این رو هدف از این پژوهش بررسی مطالب زیستشناسی موجود در کتاب علوم تجربی پایهی پنجم ایران و تطبیق آن با کتب کشورهای آسیاییِ پیشرو در آموزش از جمله مالزی، ترکیه و عمان میباشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی بوده و به شیوهی مطالعهی تطبیقی به رشته تحریر درآمده است. برای تحلیل دقیق از کتب علومتجربی پایهی پنجم ایران و چهار کشور ذکر شده به صورت کامل استفاده شده است. نتایج بهدست آمده نشان دهندهی این است که مطالب زیستشناسی کتاب پایهی پنجم کشور مالزی نسبت به سایر کشورهای بررسی شده در تمام ابعاد برتری دارد و پس از آن به ترتیب کشورهای ترکیه، ایران و عمان در ردههای دوم تا چهارم قرار میگیرند. بر اساس این یافتهها به معلمان گرامی توصیه میشود تا با ارائهی بهتر مطالب درسی نقاط ضعف کتاب در زمینهی فعالیتها، تصاویر و آزمایشها را پوشش دهند. همچنین به مولفان کتاب درسی پیشنهاد میشود تا با درنظرگرفتن کیفیت محتوایی و شکلیِ کتب مالزی و ترکیه به اصلاح و ارتقای مباحث زیستشناسی کتاب علومتجربی پایهی پنجم ایران مبادرت ورزند. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: مطالعهی تطبیقی، علوم تجربی، زیست شناسی، پایهی پنجم ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |