بررسی مؤلفهی قصهگویی و زندگینامهی بزرگان علم در آموزش زیستشناسی کتابهای علوم تجربی ایران، ترکیه، مالزی و عربستان |
کد مقاله : 1120-CNF |
نویسندگان |
مریم کیانی برازجانی *، علیرضا آورند، ابراهیم عرب دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
یکی از اهداف تمام سیستمهای آموزشی جهان، دستیابی به بالاترین میزان یاددهی در آموزش است؛ بهطوریکه در سالهای گوناگون بررسی روشهای تدریس مناسب برای هر درس در میان پژوهشگران حوزهی تعلیم و تربیت مورد بحث بوده است. یکی از روشهای یاددهی، روش مبتنی بر قصه یا قصهگویی است. در این شیوه مطالب با شیوهای متناسب با سن فراگیر در منتقل میشود و دانشآموز میتواند در قالب یک داستان کلیهی مفاهیم را دریافت کند. در این پژوهش با بررسی بخش زیستشناسی کتب علوم تجربی ایران، مالزی، ترکیه و عربستان سعی بر توضیح مسئله و شناسایی نقاط قوت و ضعف انواع قصهگوییهایی بهکار رفته در بخش زیستشناسی است. در این میان کتب کشور مالزی با بهترین شیوههای ممکن مانند استفاده از قصه، شبهقصه و تصاویر واقعی و مصور سعی بر انتقال مطالب داشته است و سپس بعد از آن کشورهای ایران، ترکیه و عربستان قرار میگیرند. برای بهبود شیوهی قصهگویی بهکار رفته شده در کتب درسی علوم تجربی راهکارهایی همچون «استفاده از قصه های جذاب و گیرا در ابتدا و در طول درس تا پایان»، «شخصیتپردازیهای مناسب» و «بهکار بردن زندگینامه و فعالیتهای بزرگان علم زیستشناسی به خصوص دانشمندان ایرانی برای القای توانمند بودن دانشآموزان و ایجاد روحیهی کاوشگری» اشاره کرد. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: قصهگویی، مطالعه تطبیقی، آموزش زیستشناسی، تحلیل محتوا، کتاب درسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |