ارتقای سطح آموزش زیست شناسی با استفاده از روش درس پژوهی : مطالعه موردی تدریس تنظیم عصبی |
کد مقاله : 1115-CNF |
نویسندگان |
محمد زینلی پور * آموزش زیست شناسی پردیس خواجه نصیر کرمان دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف توصیف اجرای درس پژوهی توسط دانشجو معلمان زیست شناسی در تدریس مبحث تنظیم عصبی برای فصل اول کتاب زیست شناسی2 پایه یازدهم و با استفاده از روش توصیفی انجام گردید. آزمودنی ها شامل دانشجویان ترم هشتم گروه آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان کرمان به تعداد 20 نفر بودند که در 4 گروه 5 نفره تقسیم شدند. معلم اجرا کننده و مشاهده گران در هر گروه، به شکل نوبتی تعیین شدند. هر گروه مراحل درس پژوهی یعنی برنامه ریزی، عمل و مشاهده را اجرا کردند. در مرحله برنامه ریزی، دانشجومعلمان برای هر یک از درس های فصل طرح درس تهیه کردند. در مرحله اجرا، معلم مجری به اجرای فعالیت آموزشی و تدریس اقدام نمود. معلم اجرا کننده با همکاری اعضای گروه در رابطه با بحث تنظیم عصبی پایه11 علوم تجربی تدریس طراحی شده را اجرا کرد. در مرحله مشاهده، بین معلم اجرا کننده و ناظران مباحثه انجام شد. داده های حاصل با استفاده از روش های توصیفی کیفی و کمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که 60 درصد دانشجومعلمان نسبت به درس پژوهی پاسخ مثبت نشان داده اند. اجرای درس پژوهی در این دوره، تجربیاتی را در مورد نحوه برقراری ارتباط و یادگیری قبل از گذراندن دوره تدریس در مدارس در اختیار دانشجومعلمان زیست شناسی قرار داد. |
کلیدواژه ها |
درس پژوهی، آموزش، زیست شناسی، دانشجو معلم، توسعه حرفه ای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |