مقایسه جایگاه، محتوا و روشهای تدریس درس زیست‌شناسی در برنامه درسی کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ژاپن و ایران
کد مقاله : 1114-CNF
نویسندگان
عاطفه رحیمی هلری *1، فاطمه زارع2، مطهره درستاران3
1پردیس شهید باهنر شیراز
2گروه آموزشی زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر شیراز، ایران
3گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر، شیراز، فارس، ایران
چکیده مقاله
به طور کلی جهت ایجاد دانش، نگرش و مهارت جدید در هر رشته از یک نظام آموزشی به برنامه درسی جامع و کاملی نیاز است که نواقص را شناسایی و جهت رفع یا بهبود مشکل گام‌هایی را تعریف نماید. در این مقاله و به هدف اصلاح و ارتقای نظام آموزشی زیست‌شناسی در کشور ما به بررسی و مقایسۀ برنامه درسی زیستشناسی در کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ژاپن و ایران به لحاظ جایگاه زیستشناسی، محتوای آن و ابزارها و روشهای تدریس این درس در این کشورها پرداختیم. این پژوهش از نوع مروری و با رویکردی تطبیقی است. داده‌ها از طریق اسناد کتابخانه‌ای، جست‌وجو در سایت‌های منتخب جهانی، گزارش‌ها و مقاله‌های علمی جمع‌آوری و در چارچوبی معین توصیف، تفسیر، همجوار و مقایسه شده‌است. بررسی انجام داده شده نشان می‌دهد که درس زیست‌شناسی به لحاظ محتوایی، در هر پنج کشور تقریبا تمامی سرفصل را پوشش داده‌است. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که برنامه درسی تدوین شده در ایران مطابق با وضع موجود نبوده؛ لذا نتوانسته نیازهای جامعه کنونی را برطرف سازد. همچنین به علت روش تدریس سنتی به کارگرفته شده در آموزش زیستشناسی، تغییرات محتوایی ایجاد شده در کتاب زیست‌شناسی نظام جدید چندان موثر واقع نشده است. لذا انتظار می‌رود با بازنگری و تحول در برنامه درسی و استفاده از روش تدریس همخوان با این توسعه علوم و فناوری کنونی در امر آموزش زیست‌شناسی تحولی پایدار ایجاد نمود و با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین جهت تحقیق اهداف تعلیم و تربیت گام موثرتری نهاد.
کلیدواژه ها
برنامه درسی، آموزش زیستشناسی، محتوای کتاب درسی، روش تدریس زیستشناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر