مطالعه آموزش زیست شناسی در کشور ایران در مقایسه با چند کشور جهان |
کد مقاله : 1106-CNF (R2) |
نویسندگان |
فائزه نبی زاده1، لیلا رضائیان *2 1زیست شناسی،پردیس شهید باهنر،دانشگاه فرهنگیان،شیراز،ایران 2زیست شناسی،پردیس شهید باهنر ، دانشگاه فرهنگیان،شیراز ،ایران |
چکیده مقاله |
بدون شک آموزش زیست شناسی در پیش برد مقاصد عملی رشته هایی حیاتی همچون پزشکی، داروسازی وکشاورزی اهمیت بسزایی دارد. به عبارت دیگر، زیست شناسی علمی است که با نجات جان موجودات و بالا بردن کیفیت زندگی بر روی کره زمین در ارتباط است. امروزه آموزش زیست شناسی با چالش های بسیاری روبه رو است. شاید به جرئت بتوان گفت که بیشتر مســائل اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی موجود، با آموزش صحیح به وجود نمی آمدند و از همین راه قابل حل اند. در این پژوهش با عنوان کردن آموزش به عنوان یکی از مولفه های سرمایه انسانی ، ویژگی های آموزش زیست شناسی در ایران و در کشور های منتخب را بررسی نموده و رویکرد های مختلف در این کشورها را به صورت تطبیقی مقایسه می نماییم. در ابتدا، برنامههای آموزش زیست شناسی در کشورهای دیگر به منظور بررسی جایگاه آن در این کشور ها مورد توجه قرار گرفته و سپس چالش هایی که آموزش زیست شناسی در ایران با آن مواجه است و راهکارهای بهبود آن مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش اینگونه نتیجهگیری میشود که ارتقای جایگاه واقعی علم زیست شناســی نیازمند تغییرات روزآمد کارشناسی در ســرفصل ها و متون درسی متناسب با پیشــرفت های علمی جهان و نیازهای واقعی جامعه اســت. به علاوه، توجه به روش های صحیح آموزش عملی زیست شناسی (آزمایشگاه و طبیعت) به همراه بهینه سازی امکانات آموزشی، در تعمیق و تفهیم مفاهیم زیســتی و انتقال مهارت های علمی و فرهنگی لازم به دانش آموزان بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود. |
کلیدواژه ها |
آموزش زیست شناسی ، چالش ها ، راهکارهای بهبود |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |