تبیین ضرورت تدریس درس زیست شناسی با جهت گیری الهی
کد مقاله : 1105-CNF (R2)
نویسندگان
هادی کریمی عقدا *
گروه آموزش علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان،
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف نشان دادن اهمیت و تاثیر نوع تدریس معلمان زیست شناسی بر تقویت باورهای دینی و رفتارهای اخلاقی دانش آموزان نظام آموزش و پرورش کشور انجام شده است. بر این اساس ابتدا با استفاده از روش تحلیلی – توصیفی به بررسی مفاهیم مطرح در پژوهش همچون علم دینی و نسبت علم دینی با علم زیست شناسی پرداختیم. در ادامه ضمن تاکید بر رویکرد آیت الله جوادی آملی نسبت به علم دینی به ارائه پیش فرض‌های فلسفی آن مانند: توجه به مبدا فاعلی علم، ضرورت توجه به مبدأ فاعلی و غائی معلوم، خلقت دیدن عالم طبیعت، آفرینش را نشانه هایی از قدرت و صفات خداوند دانستن، برای معلمان پرداختیم و به این مهم اشاره کردیم که معلمان زیست شناسی ضمن پذیرفتن مبانی مذکور با استفاده از روش پیوند و گریز در تدریس زیست شناسی که بر اساس آن معلم سعی می کند برای هر یک از مفاهیم علمی، مصادیق الهی بر اساس آموزه‌های اسلامی ذکر کند تا زمینه رشد و تقویت باورهای دینی و تقویت رفتار اخلاقی را در دانش آموزان فراهم کند.
کلیدواژه ها
علم دینی، آموزش زیست شناسی، روش تدریس، جهت گیری الهی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر