تحلیل و بررسی رویکردهای یاددهی-یادگیری درآموزش زیست شناسی |
کد مقاله : 1104-CNF (R1) |
نویسندگان |
اعظم منصوری *1، عالیه عربی2، فاطمه تفضلی نیا2 1گروه زیست شناسی- دانشکده علوم -دانشگاه فرهنگیان اصفهان 2دانشجوی کارشناسی آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان،مرکز شهید رجایی، اصفهان |
چکیده مقاله |
با توجه به اینکه معلمان آشنایی کافی با روش های نوین یادگیری ندارند و دوره های لازم جهت نحوه ی استفاده از این روش ها را در کلاس درس نگذرانده اند , به همین علت اکثرا از روش های تدریس سنتی در کلاس های درس برای آموزش زیست شناسی استفاده می کنند که برای دانش آموزان خسته کننده می باشد و کیفیت یاددهی-یادگیری بر اساس این روش ها پایین است..هدف از پژوهش حاضر ، بررسی رویکردهای یاددهی_یادگیری آموزش زیست شناسی در ایران و جهان است . این پژوهش به کمک گرداوری پژوهشهای انجام گرفته تا به الان صورت گرفته و به بررسی مقالات معتبر در رابطه با رویکرد های یاددهی_یادگیری و تأثیر استفاده از این رویکردها در کلاس درس زیست شناسی می پردازد .از بین مقالات مطالعه شده چندین مقاله درباره ی مقایسه تأثیر سه رویکرد یاددهی یادگیری بر عملکرد یادگیری دانش آموزان در درس زیست شناسی , به کارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی متنوع در کلاس درس بر نگرش دانش آموزان نسبت به مدرسه , آموزش زیست شناسی با رویکرد فناورانه و فرآیندهای یاددهی یادگیری بررسی شدند . با توجه به تأثیر روش های یادگیری فعال در تعمیق یادگیری همچون روشهای اکتشافی وحل مسئله در قالب ساختن گرایی و همچنین یادگیری مشارکتی، بهره گیری از رویکردهای یاددهی – یادگیری در آموزش زیست شناسی، کارآمد به نظر می رسد . |
کلیدواژه ها |
آموزش زیست شناسی, یادگیری,رویکرد,مقایسه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |