رهیافتی بر ناسازگاری نظریه تکامل زیستی داروین با جهانبینی اسلامی در مواجهه آموزشی با دانشآموز |
کد مقاله : 1103-CNF |
نویسندگان |
سیده فاطمه رضایی ناصرآباد1، شبنم عباسی *2 1دانشجوی آموزش زیست شناسی/ دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید رجایی/ اصفهان/ ایران 2گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران |
چکیده مقاله |
زیستشناسی، علمی است که اگر بهطور صحیح مورد استفاده قرار گیرد، موجب نزدیکی بیشتر انسان به خالق خود و پی بردن به راز و رمزهای آفرینش میگردد. اما اگر این علم با توهم و خیال آمیخته شود، موجب بدبینی انسان نسبت به خود و خدای خود شده و فرد را از خودشناسی، خداشناسی و پیمودن مسیر سعادت دور میکند. بنابراین لازم بنظر میرسد که ضمیر پاک دانشآموزان از چنین مطالبی دور بماند. در این نوشتار، با بررسی کتب علمی و تربیتی، سعی شده است که به آسیب های مربوط به این نمونه ها اشاره شده و زیبایی جهانبینی اسلامی در مقایسه با جهانبینی غربی نمایان گردد. هرچند متاسفانه مسلمانان داشته های خود را قدر ندانسته و به تقلید از علوم غربی پرداخته، به این مهم توجه شایانی نکردهاند. چنانکه این امر پیشتر توسط اشخاصی چون پروفسور ویلیام چیتیک و رنه گنون نیز بررسی شده است. اما با توجه به اهمیت خوراک فکری نسل جوان در شکل گیری شخصیت ایشان، به نظر میرسد معلمان شجاع و متعهد بایستی در برابر موارد مغایر با آموزههای اسلامی به طور جدی مقاومت کرده و جهت رفع شبهات، توضیحات لازم را به مخاطب ارائه کنند. |
کلیدواژه ها |
تعلیم، تربیت، اسلام، غرب، زیست شناسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |