بررسی کارآمدی روشهای تدریس زیستشناسی برای دانشآموزان مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه |
کد مقاله : 1102-CNF |
نویسندگان |
لیلا رضائیان *1، نسیم صادقی سرارودی2، سپیده صادقی سرارودی3، سیده فاطمه سادات4 1گروه زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر شیراز، ایران 2گروه آموزشی زیست شناسی، پردیس شهید باهنر، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران 3گروه آموزشی زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر شیراز، ایران 4گروه روانشناسی دانشگاه آزاد شیراز |
چکیده مقاله |
به دلیل اهمیت آموزش زیستشناسی در برنامه درسی بیشتر کشورها، پژوهشهای زیادی در حوزه روشهای تدریس آن انجام شده است؛ ولیکن این روشها به لحاظ کارآمدی برای دانشآموزان مبتلا به اختلالاتی که آموزش و یادگیری را تحت تأثیر قرار میدهند، کمتر بررسی شدهاند. یکی از این اختلالات، اختلال بیشفعالی-کمبود توجه است که کودکان مبتلا به آن طبق تحقیقات و حتی با مصرف دارو نیز ۸ برابر بیشتر از کودکان عادی احتمال دارد به آموزش ویژه نیاز داشته باشند. در گذشته پژوهشهایی معطوف به مداخلات آموزشی برای دانشآموزان مبتلا به بیشفعالی-کمبود توجه انجام شده است؛ از جمله درباره نحوه مدیریت کلاس با حضور این دانشآموزان و نحوه تدریس دروسی مثل انگلیسی و فیزیک به آنها. مقاله حاضر که از نوع مروری بوده، به موانع آموزش و یادگیری دانشآموزان مبتلا به بیشفعالی-کمبود توجه پرداخته و راهکارها و مداخلاتی جهت مدیریت این موانع ارائه داده است. سپس به معرفی روشهای تدریس کارآمد در آموزش زیستشناسی شامل: استفاده از واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، اکتشافی، کلاس درس معکوس، بحث گروهی، آزمایشگاهی و نمایشی پرداخته شده و این روشها به لحاظ داشتن نقاط قوت و ضعف برای دانشآموزان مبتلا به بیشفعالی-کمبود توجه بررسی شدهاند. در نهایت هیچ یک از این روشهای تدریس به طور کامل رد یا تأیید نشد. انتخاب روشهای تدریس مناسب باید مطابق شرایط هر دانشآموز و نیازسنجی که معلم انجام میدهد صورت گیرد. پیشنهاد شده است روشهای تدریس ذکر شده به شیوه میدانی برای تدریس زیستشناسی به دانشآموزان مبتلا به بیشفعالی-کمبود توجه آزمایش و نقاط قوت و ضعف آنها بررسی شوند. |
کلیدواژه ها |
مداخلات آموزشی ، ، مداخلات آموزشی ، دانشآموزان مبتلا به ADHD، مدیریت کلاس، آموزش فعال، آموزش با رویکرد فناورانه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |