آموزش زیست شناسی با رویکرد نوین فناوری |
کد مقاله : 1097-CNF |
نویسندگان |
حدیث جعفرنژاد *1، عبدالله رئیسی2 1پردیس فاطمه الزهرا - اهواز-ایران 2دکتری اکولوژی ،دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهید رجایی شیراز ،ایران |
چکیده مقاله |
آموزش و پرورش، مهمترین سازمان در هر کشوری محسوب میشود. همانگونه که دانش آموزان، سرمایههای هر کشور هستند؛ این آموزش و پرورش است که باید مهارتهای اصلی اجتماعی، حضور موثر در کار گروهی و هر فعالیت موثر دیگر را به کودکان و نوجوانان یاد بدهد تا بتوانند در آینده در ساختن و پیشرفت کشور تاثیرگذار باشند. در سال های اخیر آموزش و پرورش به طور قابل توجهی تحت تأثیر ظهور فناوری های جدید قرار گرفته است. با توجه به این موضوع در مقاله حاضر با هدف بررسی روش های مبتنی بر فناوری در اموزش زیست شناسی، با بهره گیری از روش تحقیق کتابخانه ای و با استفاده از کتاب ها و مقالات معتبر و جدید، در ابتدا اهمیت و لزوم استفاده از فناوری های نوین در تدریس زیست شناسی بیان شده و در ادامه، پس از ارزیابی انواع روش های مبتنی بر فناوری، موثر ترین روش ها در آموزش زیست شناسی مورد بررسی و بحث قرار گرفته است. یافتهها نشان داد که اجرای مناسب فناوری در آموزش زیست شناسی در مقایسه با روش متداول به طور معناداری می تواند تدریس را تسهیل کند و یادگیری و مشارکت دانش آموز را افزایش داده و خلاقیت دانش اموزان را ارتقا می دهد. براساس نتایج این پژوهش، پیشنهاد میشود که مدیران با برگزاری دوره های فناوری اطلاعات، اجازه دهند که معلمان در این دوره ها شرکت کنند و معلمان نیز برای بهبود پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی دانشآموزان از راهبردهای مطالعه و برنامهریزی با استفاده از محتوی الکترونیکی استفاده کنند. |
کلیدواژه ها |
فناوری آموزشی، روش سنتی، تدریس، تکنولوژی، زیست شناسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |