بررسی کج فهمیهای رایج مباحث گیاهی کتب درسی زیستشناسی در مقطع متوسطه و دلایل آن |
کد مقاله : 1096-CNF |
نویسندگان |
کوثر سکوتی بخشایش *1، حاتم احمدی2 1پردیس فاطمه الزهرا فرهنگیان تبریز 2گروه آموزشی زیستشناسی، دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
زیست شناسی یک درس علمی است که از یک سو به موضوع مورد علاقه بسیاری از دانشآموزان تبدیل میشود، اما از سوی دیگر دارای مباحث بسیاری است که از نظر بسیاری از دانشآموزان دشوار تلقی میشود. هــدف از مطالعــۀ حاضــر، بررســی تصــورات و کــج فهمــی هــای دانشآموزان رشته تجربی درباره مباحث گیاهی کتاب زیستشناسی است. مبحث گیاهی زیستشناسی شامل مطالعه ساختار، عملکرد و تنوع گیاهان است. این شاخه از زیستشناسی بررسی میکند که چگونه گیاهان به محیط زیست خود واکنش نشان میدهند، چگونه تولید مواد غذایی از طریق فتوسنتز انجام میشود، چگونه گیاهان با دیگر ارگانیسمها در ارتباط هستند و چگونه تغییرات آب و هوایی و تغییرات محیط زیست بر روی گیاهان تأثیر میگذارد. از آنجایی که دانشآموزان با مجموعهای از باورها نشأت گرفته از دوران کودکی به سمت آموزش سوق مییابند، درک چگونگی یادگیری دانشآموزان میتواند به معلمان کمک کند تا استراتژی های مؤثر بر ای تدریس را تدوین کنند. از دلایل کج فهمی مباحث گیاهی، یچیدگی ساختار گیاهان است. گیاهان ساختار پیچیده ای دارند که شامل انواع مختلف بافتها و سلولها میشود که برای فهمیدن آنها نیاز به دانش علمی و فنی دقیق است. معلم باید از روشهای متنوعی برای تدریس مبحث گیاهی استفاده کند، تا دانشآموزان با توجه به سطح شناختی و علایق خود بهترین روش را برای یادگیری انتخاب کنند. |
کلیدواژه ها |
کج فهمی، زیستشناسی، مباحث گیاهی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |