کاربرد فناوری در آموزش زیست شناسی |
کد مقاله : 1087-CNF |
نویسندگان |
علی لطفعلی بائیس *1، محمدعلی حیدری2 1ایران، اهواز، پردیس حضرت رسول اکرم(ص) 2گروه آموزشی زیست شناسی، خوزستان، اهواز، دانشگاه فرهنگیان، پردیس حضرت رسول اکرم |
چکیده مقاله |
با توجه به اینکه دنیای امروز، دنیای فناوری، پیشرفت و توسعه در لحظه است، فاصله فزاینده میان برخی از کشورها را میتوان در تفاوت نظام آموزشی آنها دانست. برای رفع این شکاف راهی جز دگرگون کردن و جانشین ساختن یک نظام آموزشی مؤثر و کارآمد وجود ندارد. مطالعات نشان داده است که یکی از نشانههای نظام آموزشی کارآمد، استفاده از روشهای درست و مؤثر تدریس همراه با فناوریهای نوین است. در مقاله حاضر نیز تلاش شده است که این موضوع بیشتر و دقیقتر بسط داده شود. هدف از این پژوهش معرفی و مرور روش تدریس نوین بر اساس فناوری در آموزش درس زیستشناسی است و به بررسی روشهای تدریس فعال فناورانه (TEAL)، مبتنی بر واقعیت افزوده، با کمک چاپگرهای سهبعدی، یادگیری اجتماعی، کلاس مجازی و سیستم مدیریت یادگیری (LMS) میپردازد. پژوهش حاضر از نوع مروری است. بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش، از روش مطالعه کتابخانهای، اسنادی و بررسی منابع چاپی و الکترونیکی استفادهشده است. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت نظرات پژوهشگران رشته زیستشناسی پیرامون مقولههای ارائهشده در این رابطه کاملاً صحیح است. ازاینرو پیشنهاد میشود مباحث فناوریهای نوین آموزشی زیستشناسی در مراکز آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی مطرح گردد و نتایج تحقیقات بهصورت پروپوزالهای نظری ارائه گردد. |
کلیدواژه ها |
الگوهای نوین، یادگیری، خلاقیت، تدریس، دانشآموز |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |