ارزیابی برنامه درسی آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1071-CNF (R1)
نویسندگان
رویا محمدی‌پناه *
دانشجومعلم
چکیده مقاله
هدف پژوهش ارزیابی کیفیت برنامه درسی دوره کارشناسی رشته آموزش زیست شناسی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان است. روش گردآوری داده ها از نوع اسنادی و پیمایشی است. ابعاد مورد بررسی، پژوهش محوری، مساله محوری، مدیریت کلاس درس، روش های آموزش فعال، مهارت ارزشیابی و بهره مندی از مباحث علمی است. نتایج نشان داد میزان رضایت دانشجویان از کیفیت برنامه درسی در سطح متوسط رو به پایین قرار داشت, اما در ابعاد مهارت ارزشیابی و مدیریت کلاس درس دانشجو معلمان رضایت بیشتری نسبت به سایر مولفه ها داشتند و مطلوب گزارش شدند؛ در مولفه های مساله محوری و روش های آموزش فعال, برنامه درسی در سطح کیفی تقریبا نزدیک به متوسط بوده و تا حد کمی نامطلوب و از حیث مولفه های پژوهش محوری و بهرمندی از مباحث علمی در سطح کیفی تاحدی نامطلوب قرار داشت و از دیدگاه دانشجو معلمان, برنامه درسی آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان نیازمند تغییر, اصلاح و بازنگری است.
کلیدواژه ها
زیست شناسی، ارزیابی، برنامه درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر