ارتباط آموزش زیست شناسی با جامعه و صنعت
کد مقاله : 1068-CNF (R1)
نویسندگان
مریم دریایی1، مبینا قاسمی2، شبنم عباسی *3
1دانشگاه شهید رجائی اصفهان
2پردیس فاطمه الزهرا مرکز شهید رجایی اصفهان
3گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
آموزش نقش بسزایی در ارتقاء توانایی حل مسئله ی فردی و اجتماعی و بهبود وضعیت کلی جوامع انسانی دارد. از مولفه های مهم آموزش، حفظ ارتباط تنگاتنگ بین نیاز ها و مطالب ارائه شده می باشد. این مسئله می تواند با برانگیختن خلاقیت عوامل درگیر در آموزش از جمله معلم و دانش آموزان علاوه بر یادگیری مطالب علمی، باعث تولید و اصلاح علم نیز شود‌. خلاقیت خود علاوه بر بعد انتصابی، تحت تاثیر آموزش مهارت های تفکر و عمل خلاقانه در سطح بالاتری قرار می گیرد که این آموزش ها می توانند برگرفته از نظریات یادگیری فعال باشند که باعث می شوند یادگیری دانش آموز محور باشد. البته علی رغم اهمیت دانش، بعد اخلاقی این مسائل نباید نادیده گرفته شود. به همین جهت در انتهای این مقاله پیشنهاد می شود که آموزه های اخلاق زیستی در کنار مباحث پایه زیست شناسی مورد توجه قرار گیرند. تا احتمال سوء استفاده از علوم زیستی را کاهش دهند، به علاوه پیشنهاداتی برای آموزش مطالب تلفیقی جهت گسترش مطالعات میان رشته ای، استفاده از محیط های واقعی برای درک بهتر ارتباط بین مطالب تئوری و عملی زیست شناسی؛ نظارت بر کارآمدی محتوای آموزشی با توجه به اکتشافات جدید دنیای علم و بکارگیری روش های ارزشیابی نوین و مهارتی که مکمل یادگیری فعال هستند در آن وجود دارند.
کلیدواژه ها
آموزش زیست شناسی، یادگیری فعال، دانش‌آموز محور، نیازهای اجتماعی، اخلاق زیستی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر