معرفی راهبردهای توسعه حرفهای دبیران زیستشناسی |
کد مقاله : 1065-CNF (R1) |
نویسندگان |
فاطمه خدابخشی1، فاطمه اسدی2، شبنم عباسی *3 1آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان واحد شهید رجایی، اصفهان، ایران 2دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی اصفهان 3گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران |
چکیده مقاله |
توسعه حرفهای معلمان، فعالیت برنامهریزی شدهای است که منجر به افزایش دانش و بهبود مهارتهای حرفهای آنها میشود. دبیران زیستشناسی نیز همچون سایر کارکنان نظام تعلیم و تربیت، به منظور ارتقای سطح شغلی خود، نیازمند دستیابی به توسعه حرفهای میباشند. هدف از انجام این مطالعه مروری، معرفی راهبردهای توسعه حرفهای دبیران زیستشناسی، بررسی مزایای هر یک از آنها و اعمال نظرات پژوهشگران در این زمینه میباشد. به همین جهت از کتب، مقالات و پژوهشهای متعدد موجود در سایتهای معتبر علمی- پژوهشی استفاده کردیم. ابتدا تعاریف متعددی از توسعه حرفهای معلمان ارائه گردید. سپس یک سری از راهبردهای توسعه حرفهای دبیران زیستشناسی و فواید ناشی از بهکارگیری هر کدام از این راهبردها را با استفاده از منابع معتبر علمی و پژوهشی، مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم و نظرات خود را نیز اعمال کردیم. بررسیها نشان میدهد که دبیران زیستشناسی با بهرهگیری از این راهبردها، ضمن دستیابی به توانمندی شغلی و توسعه حرفهای، به اصلاح و بهبود فرایندهای آموزشی کمک میکنند. در پایان نیز ضمن جمعبندی، یک سری پیشنهادات موثر برای بهبود روند توسعه حرفهای دبیران زیستشناسی ارائه شد. |
کلیدواژه ها |
دبیران زیستشناسی، توسعه حرفهای، آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |