معرفی راهبردهای توسعه‌ حرفه‌ای دبیران زیست‌شناسی
کد مقاله : 1065-CNF (R1)
نویسندگان
فاطمه خدابخشی1، فاطمه اسدی2، شبنم عباسی *3
1آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان واحد شهید رجایی، اصفهان، ایران
2دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی اصفهان
3گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
توسعه حرفه‌ای معلمان، فعالیت برنامه‌ریزی شده‌ای است که منجر به افزایش دانش و بهبود مهارت‌های حرفه‌ای آنها می‌شود. دبیران زیست‌شناسی نیز همچون سایر کارکنان نظام تعلیم و تربیت، به منظور ارتقای سطح شغلی خود، نیازمند دستیابی به توسعه حرفه‌ای می‌باشند. هدف از انجام این مطالعه مروری، معرفی راهبردهای توسعه حرفه‌ای دبیران زیست‌شناسی، بررسی مزایای هر یک از آنها و اعمال نظرات پژوهشگران در این زمینه می‌باشد. به همین جهت از کتب، مقالات و پژوهش‌های متعدد موجود در سایت‌های معتبر علمی- پژوهشی استفاده کردیم. ابتدا تعاریف متعددی از توسعه حرفه‌ای معلمان ارائه گردید. سپس یک سری از راهبردهای توسعه حرفه‌ای دبیران زیست‌شناسی و فواید ناشی از به‌کارگیری هر کدام از این راهبردها را با استفاده از منابع معتبر علمی و پژوهشی، مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم و نظرات خود را نیز اعمال کردیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دبیران زیست‌شناسی با بهره‌گیری از این راهبرد‌ها، ضمن دستیابی به توانمندی شغلی و توسعه حرفه‌ای، به اصلاح و بهبود فرایند‌های آموزشی کمک می‌کنند. در پایان نیز ضمن جمع‌بندی، یک سری پیشنهادات موثر برای بهبود روند توسعه حرفه‌ای دبیران زیست‌شناسی ارائه شد.
کلیدواژه ها
دبیران زیست‌شناسی، توسعه حرفه‌ای، آموزش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر