بررسی نقش و اهمیت گردش علمی در تدریس کتب علوم تجربی مقاطع ابتدایی و دوره اول متوسطه با تاکید بر بخش علوم زیستی |
کد مقاله : 1062-CNF |
نویسندگان |
نورمحمد براهوئی مقدم *1، احمد براهوئی مقدم2 1گروه علوم پایه - دانشگاه فرهنگیان -پردیس شهید مطهری زاهدان 2گروه روانشناسی آموزش و پرورش منطقه نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان |
چکیده مقاله |
از آنجایی که گردش و بازدید علمی دانشآموزان را از فضای بسته و یکنواخت کلاس به طبیعت منتقل میکند و ضمن تعامل مستقیم دانشآموزان با پدیدههای طبیعی، مشارکت و پژوهش فعال دانشآموزان را در حین تدریس به همراه دارد، شیوة آموزشی بسیار جذاب و کارآمد محسوب میشود. در این شیوة آموزشی، چون دانشآموزان با راهنمایی معلم و آموختههای قبلی خود به مشاهدة مستقیم و تعامل مستقیم با پدیدههای طبیعت میپردازند، بنابراین یادگیری آن نیز بسیار عمیقتر و دائمیترخواهد بود. پژوهش حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از منابع مختلف کتابخانهای تدوین شده است، حاکی از آن است که اگر در آموزش علوم تجربی و به ویژه علوم زیستی در مقاطع ابتدایی و دوره اول متوسطه، بازدید علمی با رعایت اصول علمی انجام شود، ضمن توسعه مهارتهای یاددهی- یادگیری و بهبود کیفیت تدریس، مشارکت فعال فراگیران را به دنبال داشته و با تحقق اهداف بلندمدت آموزشی، زمینۀ آموزش پایدار و کارآمد این رشته را به همراه خواهد داشت. |
کلیدواژه ها |
آموزش و پرورش، گردش علمی، علوم تجربی، دوره ابتدایی، دوره متوسطه اول |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |