بررسی روندها و تکنیک های جدید در آموزش زیست شناسی
کد مقاله : 1061-CNF
نویسندگان
اعظم منصوری *
گروه زیست شناسی- دانشکده علوم -دانشگاه فرهنگیان اصفهان
چکیده مقاله
رویکرد معلم محور در آموزش و یادگیری نمی تواند دانش آموزان را برای تقویت یادگیری مفهومی آماده کند و در قرن جدید قادر به کار در محیط غنی از علم و فناوری نیستند. در نتیجه علاقه و نگرش دانشجویان نسبت به علم به تدریج کا هش می یابد.بنابراین تغییر روش یادگیری آموزشی از رویکرد نظری به رویکرد عملی و مفهومی نیاز به زمان دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان تأثیر رویکردهای آموزشی جدید در ارتقای فرایند یاددهی-یادگیری و غنی سازی کلاسهای درس زیست شناسی است .این پژوهش،به کمک گردآوری پژوهش های انجام گرفته تا به الان،به بررسی مقالات معتبر دررابطه با اثربخشی روشهای فعال و تکنیکهای نوین در آموزش زیست شناسی می پردازد با توجه به تأثیر روش های فعال و فناوری های نوین در تعمیق یادگیری، باید مربیان راتشویق کنیم که رو ش های نوین تدریس مانند ویدئو،سواد دیجیتال،ایفا ی نقش و فعالیت ها ی حرکتی را اتخاذکنند تا یادگیر ی آسان، معنادار و جالبترشود. از آنجایی که علوم زیستی یک جریان بسیار مهم از علم در مورد محیط زیست، زندگی انسان،سلول ها ی گیاهی،تکامل حیوانات و همه موجودا ت زنده اطراف ما است، افزایش علاقه دانش آموزان به این امر بسیار ضروری است تا زمین یا طبیعت خود را از زوال نجات دهیم. دراین مقاله رویکرد تدریسی که برای ارتقا ی کیفیت آموزش علوم توصیه می شود،بررسی میشود. این مقاله همچنین گرایشها وتکنیک ها ی جدیدی را برای افزایش یادگیری مؤثر و مفهومی دانشجویان علوم زیستی ارائه میکند.
کلیدواژه ها
یادگیری مفهومی،آموزش نامطلوب،روشهای نوین تدریس
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر