جایگاه کارورزی در رشد حرفه ای دانشجویان رشته آموزش زیست شناسی
کد مقاله : 1059-CNF
نویسندگان
غلام حسین روشن1، محمد حقیقت *2
1علوم پایه ،پردیس شهید رجائی فارس ، دانشگاه فرهنگیان
2دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی شیراز
چکیده مقاله
چکیده
معلم به عنوان اجرا کننده اهداف مندرج در سند تحول بنیادین از مهم ترین ارکان نظام تعلیم و تربیت تلقی می شود.درنتیجه به منظور تربیت دانشجومعلمان ماهر،دانشگاه فرهنگیان درسی تحت عنوان کارورزی تهیه دیده است که تنها بااجرای دقیق آن،تربیت دانشجومعلمان حرفه ای میسرخواهد شد.درنگارش این مقاله علاوه برنظر سنجی از 20 دانشجورشته آموزش زیست شناسی،بیش از10مقاله وکتاب علمی در خصوص تاثیر کارورزی بر حرفه ای شدن معلمان مطالعه شده است.این مقاله باعنوان"جایگاه کارورزی دررشدحرفه ای دانشجویان رشته آموزش زیست شناسی"گردآوری شده است.در مقاله حاضر ابتدا روندکارورزی راتوضیح داده وبه نقاط قوت و ضعف درس کارورزی اشاره شده ودر آخرنیز برای افزایش بهره وری کارورزی شش راه کارعملی پیشنهاد شده است.براساس اطلاعات بدست آمده رویکرد معلم بنیاد مدنظراست و باافزایش مدت زمان کارورزی ازدو به چهارسال منجر به درک بهتر دانشجومعلم از فلسفه معلمی شده است،همچنین کارورزی جدید به دانشجویان مهارت هایی چون کنش پژوهی را آموزش می دهد.امادرنقطه مقابل آگاهی کم مدارس نسبت به کارورزی وفرصت اندک معلمان برای پاسخگویی به تمام سوالات دانشجومعلمان ازنقاط ضعف کارورزی می باشد.برای افزایش بهره وری کارورزی باید نگرش مثبتی درسطح کلان نسبت به تربیت دانشجومعلمان ماهر بوجود آید تا مدارس به این باور برسندکه فرصت دادن به دانشجومعلمان درراستای اهداف آموزشی سندتحول می باشد.بایدبه گونه ای برنامه ریزی شود تا دانشجو به صورت موثر درمدرسه فعالیت کند تادرکنار گذراندن کارورزی،اهداف آموزشی مدرسه نیزتحقق یابد.همچنین می توان بابرگزاری دوره هایی این فرصت رابه دانشجو داد تا با معلم کارورزخود به تبادل نظر بپردازد و مشکلات خودرا برطرف نماید.درکلام آخر،هدف ازپژوهش بایدپیشرفت کشورباشد.
کلیدواژه ها
کلید واژگان: کارورزی، رشد، دانشجومعلم، آموزش، زیست شناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر