یکپارچه‌سازی رویکرد یادگیری STEM در آموزش مباحث زیست‌شناسی درس علوم‌تجربی دوره ابتدایی
کد مقاله : 1056-CNF
نویسندگان
نوشین گشمردی *
گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
مقدمه و پیشینه: بسیاری از مفاهیم پایه زیست‌شناسی انتزاعی بوده و دانش‌آموزان برای درک آن‌ها با مشکل مواجه هستند. برای یادگیری بهتر باید از رویکردهای مختلفی استفاده شود. یکی از این رویکردهای آموزشی، بکارگیری رویکرد STEM است. بنابراین هدف از انجام این مطالعه اهمیت و ضرورت یکپارچه‌سازی رویکرد مذکور برای آموزش مباحث زیست‌شناسی درس علوم‌تجربی دوره ابتدایی می‌باشد. روش انجام مطالعه: این پژوهش از نوع مطالعات ادبیات به‌شیوه کیفی است. جهت جمع‌آوری مطالب، از روش مطالعه و بررسی متون و آثار تألیفی استفاده شد. پس از جمع‌آوری داده‌ها، موارد غیر ضرور حذف و اقدام به توصیف داده‌ها براساس اهداف و استنباط و نتیجه‌گیری یافته‌های جدید گردید. بحث: یکپارچه‌سازی مفهوم آموزش STEM در تدریس زیست‌شناسی برای آموزش موضوعی، رشد کلی دانش-آموزان، کسب شایستگی‌های کلیدی و مهارت‌های شناختی پیچیده‌، درک مفاهیم زیست‌شناسی و بکارگیری آن در زندگی روزمره و همچنین ارتقاء مهارت‌های آنان در حوزه‌های شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی سازنده و مفید است. نتیجه‌گیری: با توجه به این‌که یکپارچه‌سازی رویکرد STEM در آموزش؛ به ویژه در یادگیری زیست‌شناسی می‌تواند منجر به یادگیری فعال دانش‌آموزان شود؛ لذا پیاده-سازی این رویکرد در آموزش زیست‌شناسی در همه مقاطع تحصیلی، به‌ویژه در دوره ابتدایی مورد تاکید است. همچنین توجه به تربیت-معلمان خلاق، مبتکر، دارای شایستگی‌های حرفه‌ معلمی و آشنا و علاقه‌مند به اجرای این رویکرد باید مد نظر قرار گیرد.
کلیدواژه ها
STEM، زیست‌شناسی، علوم تجربی، دوره ابتدایی، یادگیری فعال.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر