راهبردها،روش ها و فنون تدریس مناسب وموثر در آموزش زیست شناسی
کد مقاله : 1055-CNF (R1)
نویسندگان
غلام حسین روشن1، حمیدرضا حاتمی *2، محمدمهدی احمدی2
1علوم پایه ،پردیس شهید رجائی فارس ، دانشگاه فرهنگیان
2دانشگاه پردیس فرهنگیان شهید رجایی شیراز
چکیده مقاله
چکیده:
فاصله فزاینده میان برخی کشورها را می توان در تفاوت نظام آموزشی آنان دانست، برای رفع این شکاف راهی جز دگرگونی و جانشین ساختن یک نظام آموزشی کارآمد وجود ندارد. یکی از نشانه های نظام آموزشی کارآمد، استفاده از روشهای درست و مؤثر تدریس است. روش های تدریس را معمولا به دودسته سنتی و نوین تقسیم می کنند؛یکی از مشکلات نظام آموزش، استفاده بیش از حد معلمان از روش های تدریس سنتی و غیرفعال است چراکه هدف عمده این روشها انتقال معلومات به دانش آموزان است و فراگیران، تفکر و مشارکتی در جریان تدریس ندارند اما در روش های نوین آموزشی یادگیری به عهده دانش آموزان است و آنان در مرکز فعالیتهای کلاسی قرار دارند. تحقیق حاضر با روش کتابخانه ای و اسنادی، مروری بر روش های نوین آموزش زیست شناسی دارد. از شیوه های نوین آموزشی می توان به روش های یادگیری اکتشافی، چرخه یادگیری، نقشه مفهومی، بارش مغزی، ایفای نقش، گردش علمی، یادداشت برداری، تفسیر، ترتیب و توالی، آزمایشگاهی، فعالیت دستی، بازی علمی و استفاده از فناوری تحقیق اشاره کرد که به توضیح و بررسی برخی از رایج ترین این روش ها پرداخته شده است. برخی از این روش ها تنها با وجود امکانات و شرایط خاصی قابل اجرا هستند اما بعضی دیگر در همه کلاس ها قابلیت اجرا شدن را دارند بنابراین با استفاده از این روش ها میتوان انتظارتحولی در نظام آموزشی کشور اکه همراه با تقویت انگیزه دانش آموزان، تنوع کلاسی، درگیر کردن ، افزایش قدرت تجزیه و تحلیل فراگیران و ... است.
کلیدواژه ها
راهبردها، معلم، دانش آموز، آموزش زیست شناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر