مقایسه روش های سنتی و نوین تدریس در آموزش زیست شناسی بر دانش آموزان پایه یازدهم شهر شیراز
کد مقاله : 1054-CNF (R1)
نویسندگان
حانیه حاتمی آبادشاپوری *1، روشنک بهرامی نظرآبادی2، زهرا سادات میرطالبی3، سارا رستگار سعدی4
1دانشجومعلم رشته آموزش زیست شناسی، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر، شهر شیراز، ایران
2استادیار گروه علوم پایه،دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی،شیراز، ایران
3دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر شیراز
4دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر شیراز
چکیده مقاله
مقاله حاضر با هدف مقایسه روشهای سنتی و نوین تدریس در آموزش زیست شناسی بر دانش آموزان پایه یازدهم در ناحیه 3 و 4 شیراز انجام گرفت. محیط کلاس زیست باید محیطی دقیق برای کسب اطلاعات علمی به شیوهای خلاق و نوین باشد. لذا آشنا ساختن دبیران با شیوههای نوین تدریس، اهمیت اجرای آن در کلاس درس و مقایسه آن با روشهای سنتی، امری ضروری است. این مطالعه یک بررسی توصیفی – تحلیلی از نوع پژوهشی اصیل است که روی جامعه آماری 105 دانش آموز دختر صورت گرفت. با سنجش مولفههایی همچون نتایج آزمونهای محقق ساخته، ابزارها و امکانات، مدت زمان تدریس و فعالیتهای کلاسی برای تدریس معلم محور و دانش آموز محور در ناحیه 3 و 4 شیراز، به مقایسه روشهای سنتی و نوین تدریس پرداخته شد. استاندارد بودن آزمونها توسط معلمهای مدارس تایید شد. پس از تجزیه و تحلیل دادهها، نتایج آماری حاکی از آن بود که: 1) گروههای آزمایشی (دانش آموز محور) در هر دو ناحیه نمرات بالاتری را نسبت به گروههای کنترل (معلم محور) در آزمونها کسب کردند 2) ابزارها و امکانات مورد استفاده در روش نوین بیشتر از سنتی بود 3) مدت زمان تدریس در گروههای آزمایشی بیشتر از گروههای کنترل بود 4) میزان سخنرانی معلم و سکوت فراگیران در روش سنتی و میزان پرسش و پاسخ، کار گروهی، جهتدهی به بحث، بررسی فیلم و مشارکت فراگیران در روش نوین بالاتر بوده و تفاوت معنیداری وجود دارد.
کلیدواژه ها
معلم محور، دانش آموز محور، زیست شناسی، پایه یازدهم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی