آموزش محیطزیست در مدارس |
کد مقاله : 1053-CNF |
نویسندگان |
علیرضا هادیلو * کارمند آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
هدف از نگارش این پژوهش، بررسی اهمیت آموزش استفاده بهینه و مراقبت مسئولانه از محیطزیست در مدارس ایران است. سؤال مهم این هست که برای رسیدن به این هدف مقدس باید چه افراد و نهادهای به مدرسه کمک کنند تا دستیابی به اهداف تسهیل شود. مقاله حاضر به روش مروری - کتابخانهای است که باتوجهبه نظرات اندیشمندان این عرصه به رشته تحریر درآمده است. هدف این مطالعه بررسی آموزش محیطزیست در مدارس انجامگرفته است. محتوای لازم برای نگارش این مطالعه از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی SID، scholar G و موتور جستجوی گوگل بهدستآمده است. نتایج بهدستآمده نشان دادهاند، ضرورت آموزش محیطزیست در مدارس یک نیاز اساسی است. آموزش حفاظت از محیطزیست، بنیادیترین شیوه در حفاظت از محیطزیست است که به کودکان و بزرگسالان، بهترین شیوه ارائه مطالب و نحوه فعالیتها و اجراى ساختارى در زمینة ارتقاى آگاهیهای زیستمحیطی را میآموزد تا از این طریق، هر فرد جامعه، خود را از طریق احترامگذاشتن به طبیعت، مسئول در حفظ و حمایت از محیطزیست بداند. اگر واقعاً در پى محافظت از منابع و محیطزیست باشیم، میبایست درنهایت در رفتارهای کلیه جوامع در قبال زیست سپهر تغییراتى ایجاد شود. برای رسیدن به این هدف ارزشمند نیاز است معلمان، دانشآموزان، والدین دانشآموزان، وزارت آموزشوپرورش، صداوسیما و درنهایت دولت با برنامهریزی و تلاش جدی در جهت آگاهسازی برای حفاظت از محیطزیست اقدام نمایند؛ زیرا بهترین بستر برای فرهنگسازی جهت آموزش مراقبت از محیطزیست مدرسه است. |
کلیدواژه ها |
محیطزیست، آموزش، فرهنگسازی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |