مشارکت دانش آموزان در فرآیند یاددهی- یادگیری از طریق آموزش شیوۀ خودآموزی . |
کد مقاله : 1052-CNF |
نویسندگان |
محمدرضا صالحی * عضو هیأت علمی پردیس شهید باهنر شیراز |
چکیده مقاله |
یکی از مسایل مهم و مطرح در آموزش و پرورش، مسأله راهکارهای بهبود کیفیت یاددهی- یادگیری است و همین امر به ایجاد شیوههای متنوع تدریس و ایدههای مختلف فعالیت آموزشی منجر شده است.از آنجا که گروهی از فراگیران معمولاً در فرآیند یاددهی- یادگیری، غیرفعال و منفعل هستند و به دلیل تجارب منفی گذشته و عدم مهارت لازم ،کمتر خود را درگیر جریان آموزش مینمایند. به همین دلیل، متناسبسازی شیوههای آموزشی با شرایط و ویژگیهــــای فراگیر و به کارگیری رویکردهــای جدید آموزشی، ضروری به نظر می رسد. لذا این موضوع همواره مطرح است که : چگونه میتوان دانشآموز را در یادگیری فعال نمود؟ و چگونه میتوان یادگیری را تسهیل نموده و کیفیت آن را افزایش داد؟ تمرکز بر فرآیند فعالیتهای شناختی و فراشناختی و توانمندسازی دانشآموزان در فراگیری و اجرای شیوه خودآموزی، میتواند پاسخ مناسبی به سؤالات مذکور باشد. این مقاله ضمن بیان اهمیت و جایگاه آموزش مبتنی بر فراشناخت و شیوه خودآموزی ، با بررسی و مرور مبانی نظری این حیطه، به منظور ارایه راهکارهای آموزشی متناسب فراگیران، شیوۀ خودآموزی را کانون توجه خود قرا رداده و رهنمودهای آموزشی برای غنیسازی برنامه آموزش انفرادی (IEP) در اختیار دستاندرکاران آموزش ، بویژه کلاس های چندپایه ، قرار میدهد. |
کلیدواژه ها |
شیوه خودآموزی، فراشناخت، برنامه آموزش انفرادی (IEP) |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |