تحلیل محتوای فصل تنظیم عصبی کتاب جدید‌التالیف زیست‌شناسی پایه یازدهم سالتحصیلی 1400-1401 به‌روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1050-CNF
نویسندگان
محمّد آبیاری1، عذرا فیضی *2
1گروه علوم پایه
2دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا تبریز
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای مباحث فصل تنظیم عصبی کتاب جدید‌التالیف زیست‌شناسی یازدهم از منظر فعال‌بودن یا غیرفال‌بودن بر‌اساس الگوی ویلیام رومی می‌باشد. در این مطالعه واحد تحلیل، جملات و تصاویر فصل تنظیم عصبی زیست‌شناسی یازدهم بوده که تدوین آن از نظر اندازه فعال‌بودن مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق موجود به روش تحلیل محتوای کمی و روش آماری توصیفی انجام ‌شد. جامعه‌ی مورد مطالعه در این پژوهش، فصل تنظیم عصبی کتاب جدیدالتألیف زیست‌شناسی پایه یازدهم سال تحصیلی 1401-1400 بود. نتایج مطالعه نشان‌داد که شاخص درگیری برای جملات متون فصل تنظیم عصبی در کتاب زیست‌شناسی پایه یازدهم در بازه‌ی 15/0 و برای تصاویر این متون در بازه‌ی 43/0 بدست آمد. باتوجه به اینکه ضریب یادگیری جملات این بخش ، از 4/0 کم‌تر می‌باشد لذا مطالب تاًلیف‌شده به صورت فعالیت‌محور نبوده و با وضع مطلوب فاصله دارد. ضریب یادگیری تصاویر مربوط به این بخش بالای 4/0 است و نسبتاً فعالیت‌محور می‌باشد. لیکن انتظار می‌رود به صورت فعال‌تری تالیف شود.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، ضریب یادگیری، زیست‌شناسی یازدهم، فعال ‌بودن، ویلیام رومی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر