تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم از منظر فعال یا غیر فعال بودن براساس روش ویلیام رومی |
کد مقاله : 1047-CNF |
نویسندگان |
نورمحمد براهوئی مقدم *1، احمد براهوئی مقدم2 1گروه علوم پایه - دانشگاه فرهنگیان -پردیس شهید مطهری زاهدان 2گروه روانشناسی - دبیر آموزش و پرورش منطقه نصرت آباد |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، تحلیلی بر محتوای کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم از منظر فعال یا غیر فعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی است. یکی از عناصر مهم و اساسی هر نظام آموزشی، کتاب درسی است و بهبود این بخش منجر به تغییراتی مهم در جامعه و تغییرگسترده در سیر یادگیری میشود. در این پژوهش کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی و روش مطالعه از نوع تحلیل محتوای کمی بوده و جامعه آماری پژوهش،کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی چاپ سال ۱۴۰۱ است. برای بررسی داده ها و اطلاعات از روشهای مناسب آمار توصیفی ( فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و محاسبه ضریب درگیری بر اساس فرمول ویلیام رومی استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، ضریب درگیری یادگیرنده در بخشهای متن، تصاویر و پرسشها به ترتیب ۰۹۳/۰ ،۴۳/۰ و ۴۳/۱ به دست آمد. این نتایج نشان میدهد که بر اساس الگوی ویلیام رومی محتوای این کتاب در بخش متن غیرفعال بوده اما در بخشهای تصاویر و پرسشها، محتوای کتاب فعال میباشد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، زیست شناسی پایه دوازدهم، فعال- غیرفعال، ویلیام رومی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |