تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم از منظر فعال یا غیر فعال بودن براساس روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1047-CNF
نویسندگان
نورمحمد براهوئی مقدم *1، احمد براهوئی مقدم2
1گروه علوم پایه - دانشگاه فرهنگیان -پردیس شهید مطهری زاهدان
2گروه روانشناسی - دبیر آموزش و پرورش منطقه نصرت آباد
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، تحلیلی بر محتوای کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم از منظر فعال یا غیر فعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی است. یکی از عناصر مهم و اساسی هر نظام آموزشی، کتاب درسی است و بهبود این بخش منجر به تغییراتی مهم در جامعه و تغییرگسترده در سیر یادگیری می‌شود. در این پژوهش کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی و روش مطالعه از نوع تحلیل محتوای کمی بوده و جامعه آماری پژوهش،کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی چاپ سال ۱۴۰۱ است. برای بررسی داده ها و اطلاعات از روش‌های مناسب آمار توصیفی ( فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و محاسبه ضریب درگیری بر اساس فرمول ویلیام رومی استفاده شد. بر اساس یافته‌های پژوهش، ضریب درگیری یادگیرنده در بخش‌های متن، تصاویر و پرسش‌ها به ترتیب ۰۹۳/۰ ،۴۳/۰ و ۴۳/۱ به دست آمد. این نتایج نشان می‌دهد که بر اساس الگوی ویلیام رومی محتوای این کتاب در بخش‌ متن غیرفعال بوده اما در بخش‌های تصاویر و پرسش‌ها، محتوای کتاب فعال می‌باشد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، زیست شناسی پایه دوازدهم، فعال- غیرفعال، ویلیام رومی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی