پداگوژیی دانش محتوا (PCK) در زیست شناسی:تدریس زبست شناسی به شیوهای نوین و با تأکید بر رویکرد فناورانه (ICT) |
کد مقاله : 1038-CNF (R4) |
نویسندگان |
عبداله رئیسی1، علی یاری *2 1دکتری اکولوژی،دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهید رجایی شیراز،ایران 2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی شیراز،مرکز شهید مطهری شیراز |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناسایی انواع چالش های موجود در تدریس زیست شناسی و ارائه راهکارهای خلاقانه جهت استفاده از شیوه های نوین تدریس در این درس انجام شده است.این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی میباشد که برای پاسخ به سؤالات اصلی پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته از اساتید علمی و افراد مورد هدف در این حیطه در کنار روش کتابخانه ای با استفاده از منابع چاپی و الکترونیکی به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده است.در نتیجه با تحلیل و مقوله بندی یافته های به دست آمده،مقولات اصلی مربوط به چالشها شامل:محتوای بیش از حد کتاب های زیست شناسی،عدم زمان کافی،عدم تسلط معلمان به شیوه های نوین تدریس،عدم حمایت لازم از سوی همکاران و مدیران و مقوله های اصلی شامل:روش های نوین و خلاقانه تدریس از جمله استفاده از روش کاوشگری،به کار گیری از نقشه های مفهومی،استفاده از شیوه فناورانه و(ICT)،استفاده از روش تلفیقی در تدریس از یافته های بدست آمده در این پژوهش است. که با توجه به یافته های بدست آمده امروزه معلمی به عنوان معلم سرآمد تلقی خواهد شد که در تدریس زیست شناسی از روشهای نوین با تکیه بر فناوری استفاده کند. زمانی این هدف محقق خواهد شد که سازمان ها و نهادهای مربوطه نهایت همکاری را انجام دهند تا معلمانی متخصص تربیت شوند. |
کلیدواژه ها |
زیست شناسی،نقشه مفهومی،تدریس خلاق،روش تدریس،فناوری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |