تحلیل محتوای کتاب زیست‌شناسی پایه دهم تجربی بر اساس مؤلفه های خلاقیت گیلفورد
کد مقاله : 1037-CNF
نویسندگان
مریم عبادی *1، حاتم احمدی2
1دانشگاه فرهنگیان تبریز پردیس فاطمه الزهرا(س)
2پردیس فاطمه الزهرا
چکیده مقاله
مقدمه و پیشینه: یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش و پرورش در کشورهای پیشرفته، رشد خلاقیت دانش‌آموزان است. برنامه‌ی درسی عاملی مهم و تأثیرگذار در نظام های آموزشی بوده که با انتخاب محتوای خلاق در کتب درسی، تاثیر گذار است. روش انجام مطالعه: جامعه آماری مطالعه‌‌ی حاضر، محتوای کتاب درسی زیست‌شناسی 1‌ پایه دهم تجربی متوسطه دوم در سال تحصیلی 1401-1402 است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی‌-‌پیمایشی از نوع تحلیل محتوا به روش خلاقیت گیلفورد است که به این منظور از یک طرح کدگذاری در 3 مرحله استفاده شده است. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که متن کتاب درسی زیست شناسی‌1 پایه‌‌ی دهم تجربی دوره متوسطه دوم با تاکید بیشتر به حافظه شناختی و تفکر همگرا تالیف شده و به تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب در حد ضعیفی توجه شده است. بحث و پیشنهادات: با توجه به نتایج این مطالعه مبنی بر عدم تعادل کافی بین سطوح گوناگون خلاقیت گیلفورد در متن کتاب درسی زیست شناسی‌1، پیشنهاد می‌شود در چاپ بعدی این کتاب، تغییراتی مطلوب در زمینه افزایش خلاقیت دانش‌آموزان اندیشیده شود.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، زیست شناسی 1 پایه دهم تجربی، مؤلفه های خلاقیت گیلفورد
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر