بررسی روش های نوین آموزش زیست شناسی با رویکرد تحول گرایانه |
کد مقاله : 1034-CNF (R1) |
نویسندگان |
عبدالله رئیسی1، مرتضی احمدی *2 1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، ایران 2دانشجوی کارشناسی، آموزش زیست شناسی، پردیس حضرت رسول اکرم(ص)، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران، |
چکیده مقاله |
باگذشت زمان و رشد علمی جهان کشورها تلاش میکنند تا برنامههای آموزشی خود را تقویت نمایند. روشی که بهرهمندی از آن بهسرعت سبب گسترش کارایی نظام آموزشی میشود بهبود روش تدریس است. روش تدریسی که در غالب کشور حکمفرماست سخنرانی است که استفاده از آن بهتنهایی آثار سوء فراوانی در فرایند آموزش به همراه دارد. در میان دروس مدرسهای علومتجربی به دلیل جایگاه ویژهی آن در جهان مدرن از اهمیت خاصی برخوردار است و درس زیستشناسی نیز یکی از بخشهای اساسی آن به شمار میرود. در این تحقیق بهصورت توصیفی و با بررسی مقالات مرتبط از پایگاهدادههای معتبر، تعدادی از روشهای برتری که سبب افزایش راندمان آموزش زیستشناسی میشود را بررسی کردهایم. روشهایی چون یادگیری مشارکتی، گردش علمی، روش آزمایشگاهی، استفاده از فناوری، آموزش مجازی، تدریس پژوهشمحور، کاوشگری و ارزشیابی هوشمند از جملهی این موارد میشود. چنانچه در طول تدریس درس زیستشناسی علاوه بر روشهای سنتی آموزش، از این موارد نیز در شرایط مناسب کمک گرفته شود شاهد ایجاد موفقیت شگرفی در حوزهی آموزش علومتجربی و بهخصوص آموزش زیستشناسی خواهیم بود. |
کلیدواژه ها |
آموزش زیستشناسی، روشهای نوین آموزش، تحول آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |