چالش ها و راهکارهای پیشنهادی در سیستم کارورزی دروس علوم پایه دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1033-CNF
نویسندگان
سیدحسین خالقی نژاد *1، سیمین ایران خواه2، حمید جامی الاحمدی3، کورش فاتح نژاد4، ، بهرام فرهادی مقدم5
1دانشگاه شیراز
22دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، بخش زیست شناسی
3دانشگاه پزشکی مشهد، دانشکده پزشکی، بخش ژنتیک و پزشکی مولکولی
4دانشگاه آزاد واحد مرودشت، دانشکده علوم انسانی، بخش مدیریت آموزشی
5دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، بخش زیست شناسی
چکیده مقاله
هدف این مقاله، مروری بر پژوهش های انجام شده در ارتباط با درس کارورزی، به‌عنوان عنصر اصلی صلاحیت‌های حرفه‌ای دانشجو معلمان است. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی با مراجعه به مقالات و اسناد معتبر و تجربیات زیسته مدرسین درس کارورزی، انجام‌شده است. درس کارورزی، بعنوان پراهمیت‌ترین و مؤثرترین واحد در ایجاد شایستگی‌های حرفه‌ای و ارتقاء صلاحیت‌های معلمی دانشجو معلمان نقش کلیدی دارد. دوره کارورزی در سیستم آموزشی با چالش های زیادی روبرو است، که در این مطالعه برخی از این چالش ها و راهکارهای پیشنهادی مطرح شده است. ضرورت کسب آمادگی شغلی در دوران دانشجویی به ویژه دانشجو معلمان دروس علوم پایه از جمله زیست شناسی، فیزیک و شیمی اهمیت دوره ی کارورزی را دوچندان می کند. اطلاع از نقش حیاتی دوره ی کارورزی در تغییر نگرش دانشجومعلمان به حوزه آموزش و تعلیم و تربیت نقشی مهم داشته و تلاش در جهت تقلیل چالش های دوره ی کارورزی می تواند به اثرگذاری و پویایی این دوره کمک شایانی کند.
کلیدواژه ها
سیستم کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، چالش ها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر