چالش ها و راهکارهای پیشنهادی در سیستم کارورزی دروس علوم پایه دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1033-CNF |
نویسندگان |
سیدحسین خالقی نژاد *1، سیمین ایران خواه2، حمید جامی الاحمدی3، کورش فاتح نژاد4، ، بهرام فرهادی مقدم5 1دانشگاه شیراز 22دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، بخش زیست شناسی 3دانشگاه پزشکی مشهد، دانشکده پزشکی، بخش ژنتیک و پزشکی مولکولی 4دانشگاه آزاد واحد مرودشت، دانشکده علوم انسانی، بخش مدیریت آموزشی 5دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، بخش زیست شناسی |
چکیده مقاله |
هدف این مقاله، مروری بر پژوهش های انجام شده در ارتباط با درس کارورزی، بهعنوان عنصر اصلی صلاحیتهای حرفهای دانشجو معلمان است. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی با مراجعه به مقالات و اسناد معتبر و تجربیات زیسته مدرسین درس کارورزی، انجامشده است. درس کارورزی، بعنوان پراهمیتترین و مؤثرترین واحد در ایجاد شایستگیهای حرفهای و ارتقاء صلاحیتهای معلمی دانشجو معلمان نقش کلیدی دارد. دوره کارورزی در سیستم آموزشی با چالش های زیادی روبرو است، که در این مطالعه برخی از این چالش ها و راهکارهای پیشنهادی مطرح شده است. ضرورت کسب آمادگی شغلی در دوران دانشجویی به ویژه دانشجو معلمان دروس علوم پایه از جمله زیست شناسی، فیزیک و شیمی اهمیت دوره ی کارورزی را دوچندان می کند. اطلاع از نقش حیاتی دوره ی کارورزی در تغییر نگرش دانشجومعلمان به حوزه آموزش و تعلیم و تربیت نقشی مهم داشته و تلاش در جهت تقلیل چالش های دوره ی کارورزی می تواند به اثرگذاری و پویایی این دوره کمک شایانی کند. |
کلیدواژه ها |
سیستم کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، چالش ها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |