نقش روش تدریس اکتشافی برونر بر یادگیری دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان فیروزآباد در درس زیست شناسی
کد مقاله : 1031-CNF (R2)
نویسندگان
فاطمه عالیشوندی *
دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر شیراز واحد زینب کبری(س) کازرون
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش بررسی روش تدریس اکتشافی برونر روی دانش آموزان متوسطه دوم دارای مشکل یادگیری در درس مهم زیست شناسی است. طبق شواهد و نظریه های موجود این روش در یادگیری فعال تاثیر موثری داشته است. بدین منظور یک نفر دانش آموز دختر و یک نفر دانش آموز پسر از مدارس شهرستان فیروزآباد برای نمونه انتخاب شدند؛ و به روش های نوین موجود در روش یادگیری اکتشافی آموزش داده شدند. پژوهش حاضر در چارچوپ تک موردی به انجام رسید و در راستای آن 5 جلسه آموزشی با روش مذکور اجرا گردید و به منظور ارزیابی پیشرفت این دانش آموزان از آزمون های استانداردی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد آزمودنی ها پیشرفت کرده اند و این روش بسیار موثر بوده است. نتیجه این روش با تاثیر شگرفی که دارد می تواند هم در پیشرفت علم زیست شناسی و هم در یادگیری این درس موثر باشد. پیشنهاد می شود در پژوهش های آتی حجم نمونه افزایش یابد.
کلیدواژه ها
تک موردی، پیشرفت تحصیلی، تدریس اکتشافی، یادگیری فعال، پیشرفت علم زیست شناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر