چندرسانهای و نقش آن در بهبود روند تدریس زیستشناسی |
کد مقاله : 1030-CNF (R1) |
نویسندگان |
کوثر سکوتی بخشایش * پردیس فاطمه الزهرا فرهنگیان تبریز |
چکیده مقاله |
یادگیری به روش چندرسانهای به عنوان یکی از انواع یادگیری دانشآموز محور، یکی از پدیده های دنیای مدرن است که در عصر نوین و در جامعه مبتنی بر دانش پا به عرصه وجود گذاشته است. در این مطالعه به بررسی فناوریهای چندرسانهای به عنوان ابزارهای آموزشی مدرن برای بهبود فرآیند آموزش و یادگیری پرداخته شده است. با توجه به اینکه پژوهش حاضر مطالعه مروری بوده و دادهای برای تحلیل آماری وجود ندارد، لذا برای جمعآوری مطالب، از مطالب کتب و مقالات منتشر شده و جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی مورد استفاده قرار گرفت. مقالات ابتدا بر اساس عنوان و چکیده غربالگری شدند، سپس جملات مرتبط با موضوع مقاله به نویسنده یا نویسندگان اصلی آن ارجاع داده شد. در قرن بیست و یکم باید به فناوری اطلاعات و ارتباطات توجه شود چراکه چندرسانهای اهمیت خود را به دلیل تأثیر مثبت آن بر فرآیند آموزش و یادگیری ثابت کرده است. تلویزیون، پروژکتور و رایانه اصلیترین امکانات چندرسانهای مورد استفاده برای آموزش و یادگیری در مدارس هستند. چندرسانهای، آموزش مهارتهای شناختی و مهارتهای روانی-حرکتی را غنیتر کرده و انتزاع را در هر موضوعی عینیتر میکند. دانشآموزان تحت آموزشهای مبتنی بر چندرسانهای نسبت به آموزشهای سنتی، نتایج بهتری نسبت به همسالان خود کسب میکنند. نتیجهگیری میشود که کاربرد چندرسانهای در آموزش زیستشناسی سبب بهبود روند تدریس و نیز افزایش میزان یادگیری دانشآموزان میشود. بنابراین با پیشرفتهای تکنولوژیکی، اکنون لازم است که نوسازیهای تکنولوژیکی به طور مؤثر در محیطهای یاددهی-یادگیری انجام شود. |
کلیدواژه ها |
چندرسانهای، شیوهها نوین آموزشی، زیستشناسی، فرآیند یاددهی- یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |